Poliisissa pohditaan, pitäisikö tehoratsioista tiedottaa sosiaalisessa mediassa entistä paremmin.
Tänään päättyneessä monen maan yhteisessä nopeusvalvontamaratonissa esimerkiksi Lounais-Suomen ja Sisä-Suomen poliisilaitosten Twitter-seuraajat saivat tarkkaa tietoa ratsiapaikoista ja -ajoista. Monet muut, kuten Helsingin, Oulun ja Itä-Suomen poliisit raportoivat ratsiasta Twitterissä ja Facebookissa lähinnä jälkeenpäin.
Poliisitarkastaja, Euroopan liikennepoliisiverkoston johtaja Pasi Kemppainen sanoo, että seuraavassa vastaavassa tehoratsiassa poliisin nettisivuilla saattaa jo olla reaaliaikainen kartta ratsiapaikoista.
– Tällä kertaa ei ollutkaan tarkoitus, että poliisilaitokset kertoisivat paikat etukäteen. Toisaalta ideana kuitenkin on, että ihmiset tulisivat tietoisiksi vaaranpaikoista ja alkaisivat seurata poliisia sosiaalisessa mediassa, eli sikäli tarkkojen karttojen julkaisu netissä puoltaisi paikkaansa.
Helsingin poliisilaitoksen viestintäasiantuntija Päivi Tirkkonen sanoo, että Helsingissä ei haluttu kertoa ratsiapaikkoja etukäteen.
– Twitteriin pistettiin pari twiittiä esimerkiksi siitä, missä automaattivalvonta-auto liikkuu Kehä ykkösellä. Valvonnasta kyllä kerroimme etukäteen, koska halusimme ihmisten kiinnittävän huomiota ajonopeuteen, sanoo Päivi Tirkkonen.
Some elää hetkessä - usein poliisikin
Yksi nettitiedottamisen ongelma on, että kaikki eivät ole netin, eivätkä varsinkaan sosiaalisen median äärellä. Toisaalta karttojen julkaiseminen esimerkiksi paikallislehdessä ei tunnu järkevältä, sanoo Lounais-Suomen poliisin viestintävastaava Teemu Äikäs.
– Ei niitä paikkoja ja aikoja kannata valaa betoniin etukäteen ja ilmoittaa lehdessä paikkoja ja aikoja. Jos tapahtuukin jotakin ja partion pitää mennä muualle, niin ihmiset ihmettelevät, ettei luvatulla paikalla ollutkaan poliisia.
Oulun poliisilaitos käytti etukäteisviestinnässä aktiivisesti Facebookia, jossa pyydettiin kansalaisia vinkkaamaan hyviä ratsiapaikkoja.
– Paikoista emme tiedottaneet etukäteen. Pyysimme Facebookissa kansalaisilta valvontapaikkatoiveita, joita saimme yli sata. Valvontaa pyrittiin kohdentamaan toiveiden mukaan mahdollisimman paljon, sanoo komisario Tarmo Kangastalo Oulun poliisista.
Nopeusvalvontamaraton on Saksan poliisin kehittämä konsepti ja se toteutettiin nyt ensimmäistä kertaa samaan aikaan yli 20 Euroopan liikennepoliisiverkoston maassa.
Poliisihallituksen poliisiylitarkastaja Risto Lammin mukaan kukin poliisilaitos sai itse päättää, kuinka tarkkoja tietoja ratsian kulusta paljastaa, mutta suosituksena oli joka tapauksessa kertoa ratsian kulusta reaaliaikaisesti.
– Minulla ei ole tarkkaa tietoa siitä miten kukin laitos esimerkiksi kertoi ratsiapaikoista etukäteen. Kaikilla laitoksilla ei ole Twitter-tiliä, eli sataprosenttiseen reaaliaikaisuuteen ei joka tapauksessa kyetä. Ketään ei tarkoituksella saateta eriarvoiseen asemaan. Tämä oli ensimmäinen kerta, eli meilläkin on tiedottamisessa opittavaa, sanoo Lammi.