Onko tässä historian häpeilemättömin kiinalainen kopio? Volkkarin väki saattoi vetää aamukahvit väärään kurkkuun

Tämän ilmiselvältä Kupla-kopiolta näyttävän sähköauton takana on yksi Kiinan suurimmista autovalmistajista.

Saksalainen autojätti Volkswagen kuvitteli kuopanneensa kaikkien aikojen suosikkimallinsa vuonna 2019, kun yhtiön Meksikon tehtaalta rullasi ulos vihonviimeinen Beetle. Mutta mitä vielä.

Shanghain autonäyttelyssä nähtiin taannoin erikoinen ylösnousemus, kun salamavalot osuivat perin tutunoloiseen autoon. Ja kyllä, Kuplahan se siinä – aivan omana itsenään.

Tai ainakin melkein. Raamit ovat kyllä Kuplan raamit, mutta nimi ja voimalinja ovat ihan toisesta maailmasta.

Kuplan kaksoisolennon takaa paljastui Kiinan suurimpiin autonvalmistajiin lukeutuva Great Wall. Täyssähköisen Kiinan kuplan nimeksi oli tahattoman osuvasti valikoitunut Ora Punk Cat – Kuplalla, kun näyttää olevan kissan tavoin vähintään yhdeksän elämää.

Ja kieltämättä kyse on melkoisesta silmäkarkista. Auton turkoosin ja valkoisen väriyhdistelmä sopii retrohenkiseen muotoiluun kuin nenä päähän.

Ohjaamokin edustaa mittaristoineen päivineen perinteistä tyyliä – tosin suuri hipaisunäyttö paljastaa, millä vuosituhannella mennään.

Volkswagen tutkii asiaa

Eri asia on, kuinka hyväksyttävää näin ilmiselvä lainailu on. Ainakin Volkswagenin leirissä uutinen on otettu vastaan mitä suurimmalla mielenkiinnolla.

– Tutkimme tapauksen ja varaamme itsellemme mahdollisuuden oikeudellisiin toimiin mikäli kyse on esimerkiksi mallioikeuksiin liittyvistä rikkomuksista, Volkswagen totesi Carscoops-sivustolle.

Eräiden tietojen mukaan Volkswagen olisi viime vuonna virallistanut e-Beetlen rekisteröidyksi tavaramerkiksi. Se voisi merkitä legendaarisen Kuplan paluuta - sähkökuplana.

Tässä mielessä kaksoisolento Punk Cat olisi radan tukkeena, ainakin Kiinassa.

Range Rover ennakkotapauksena

Kiinalaisten kopiopuuhat ovat ennenkin kiinnostaneet ulkomaisia autonvalmistajia. Toisaalta, vaikka Punk Cat onkin lainannut Kuplan identiteetin lähes sellaisenaan voidaan silti kysyä, täyttääkö temppu tuotevarkauden tunnusmerkkejä.

Vuonna 2018 aineettomiin oikeuksiin perehtynyt asiantuntija totesi, ettei sitovia, tuotesuojaa määrittäviä kansainvälisiä lakeja käytännössä ole olemassa.

– Varsinaista kansainvälistä tuotesuojalakia ei ole, mutta on olemassa kansainvälisiä sopimuksia, esimerkiksi kirjallisuuden ja taiteen suojaksi solmittu Bernin sopimus, Oliver Tidman totesi Auto Expressille.

– Ne velvoittavat huomioimaan eri maiden aineetonta omaisuutta suojaavat lait. Tekijänoikeuslait vaihtelevat maakohtaisesti, ja vaikka niiden säännöt saattavat vaihdella, periaatteet ovat kuitenkin kaikkialla samat, hän sanoi.

Mutta räikeänkin rikkomuksen ajaminen paikallisissa kiinalaisissa oikeusistuimissa voi olla työlästä puuhaa. Vastassa kun saattaa olla esimerkiksi Kiinan valtion omistuksessa oleva yhtiö.

Poikkeuksiakin silti löytyy. Kenties kuuluisimmassa tapauksessa kiinalainen autonvalmistaja Jiangling toi markkinoille LandWind X7 -maasturin. Kaikin puolin tyylikkäässä ja edustavan näköisessä autossa oli harvinaisen vähän moitteen sijaa, paitsi että se osoittautui Land Roverin Range Rover Evoque -mallin räikeäksi kopioksi.

Pekingin käräjäoikeuden mukaan LandWindiin oli laittomasti kopioitu muun muassa Evoquen profiili, kattolinja ja etuvalot; ne saattoivat aiheuttaa asiakkaissa sekaannusta. Oikeuden päätöksellä LandWind jouduttiin vetämään markkinoilta ja Land Rover sai vielä hyvitykseksi sievoiset korvaukset.

On siis mahdollista, että Volkswagenin lakimiesarmeija saa uusia tehtäviä hyvinkin pian...

Lue myös:

    Uusimmat