"Pikemminkin kromattu kuin maalattu" – Teslan uutuusväri hivelee silmiä, mutta miten on laadun laita?

Teslan Berliinin-tehtaalla on pelkästään Model Y:lle räätälöity maalausosasto. Siellä näytetään myös tekevän varsin komeita värisävyjä.

Amerikkalainen sähköautonvalmistaja Tesla on vuosien varrella saanut runsaasti kuraa niskaansa autojensa maalipinnan heikosta laadusta.

Nyt näyttää siltä, että yhtiö on ottanut kiukkuisesta palautteesta opikseen. Tätä todistaa ainakin Teslan Berliinin tehtailla valmistunut elohopeanvärinen Model Y.

Kompaktin katumaasturin maalijälki kun on suorastaan silmiähivelevää. Kuvat elohopeaisesta Model Y:stä nappasi belgialainen Tesla-fani Rémi Thirion.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Hän jakoi Teslan Berliinin-tehtailla ikuistamansa otokset ranskankielisten Tesla-harrastajien Facebook-ryhmässä ja myöhemmin Twitterissä.

Valon ja varjon leikki hopeanhohtoisilla maalipinnoilla korostaa muotoilun yksityiskohtia.

– Välillä näyttää, että auto olisi pikemminkin kromattu kuin maalattu, mikä on varsin siistiä, InsideEV's-sivusto hehkuttaa.

Uusia värejä

Elohopeainen versio täydentää Model Y -valikoiman värimaailmaa yhdessä uuden keskiyön sävyjä toistavan kirisikan kanssa. Molemmat vaihtoehdot saavat maalipintansa Berliinin Gigafactoryn pelkästään Model Y -malleille viritetyssä maalaamossa.

Ainakin tällä saralla Teslan toimitusjohtaja Elon Musk hiukan paikkaa rapistunutta mainettaan.

Muutama vuosi sitten pääjohtaja kun lupasi, että Berliinin-tehtaan maalaamosta tulee ”maailman edistynein” lajissaan. Ensimmäiset tulokset kertovatkin mittavasta laadullisesta harppauksesta.

Teslan Jaakobin paini autojensa maalipintojen kanssa on oma tarinansa. Se juontaa jo vuosien päähän yhtiön Kaliforniassa sijaitsevan Fremontin-tehtaan maalaamossa tapahtuneeseen tulipaloon.

"Erottaisin pomon"

Tulipalon vuoksi autojen sisä- ja ulkopintojen maalaukseen roolitettujen robottien työnkuvaa muutettiin – usein maalipintojen laadun kustannuksella. Tulokset olivat välillä suoraan sanottuna surkeita.

Muun muassa arvovaltainen autoinsinööri Sandy Munro murjoi Fremontin liukuhihnoilta tulleiden autojen laadun lyttyyn juuri maalipintaan liittyvien ongelmien vuoksi.

– Minä antaisin maalaamosta vastaavalle pomolle potkut. Ja panisin pystyyn aivan uuden maalaamon siinä samalla, hän puhisi.

Asiat ovat tämän jälkeen alkaneet luistaa. Hitaasti mutta varmasti Tesla on hivuttanut itsensä syvistä vesistä kohti laadukkaampaa tuotantoa – elohopeainen Model Y todistaa, että työ on kantanut hedelmää.

Lue myös:

    Uusimmat