Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) ei käynnistä Haminassa viime kuussa sattuneesta tuulivoimalapalosta tutkintaa. Se kuitenkin nostaa esille huolen tuulivoimaloiden turvallisuudesta.
Haminan tuulivoimapalo syttyi yöllä 6. tammikuuta korkealla voimalan konehuoneessa. Koska palo tapahtui niin korkealla, ei palon sammuttaminen perinteisin menetelmin ollut mahdollista. Voimalassa ei ollut myöskään kiinteitä sammutusjärjestelmiä.
Vaarana lapojen irtoaminen
Tiedotteessaan OTKES kertoo, että voimalaitosten vikatilanteissa merkittävä ongelma on ollut voimalan suurten lapojen irtoaminen ja lentäminen satojenkin metrien päähän voimalasta. Tämä aiheuttaa merkittävää vaaraa lähellä asuville, teollisuudelle, tieliikenteelle sekä pelastustoiminnalle.
– Lentävien kappaleiden vuoksi sammuttaminen, alueen evakuointi ja mahdollisten maastopalojen sammuttaminen muuttuu hankalaksi, tiedotteessa todetaan.
Esimerkkejä on sekä Suomessa että ulkomailla. Vuonna 2014 alkoi tuulivoimala pyöriä liian nopeasti Porin Reposaaressa. Lapojen kappaleita lensi maantielle, joka oli ehditty sulkea. Tulipaloja puolestaan on tapahtunut ainakin Uudessakaupungissa vuonna 2004 ja Virossa vuonna 2015. OTKES:in lainaamien lehtitietojen mukaan Virossa lensi palavaa materiaalia 400 metrin päähän ja maastoa syttyi palamaan.
Turvallisuustaso varmistettava
Haminan tuulivoimalasta sijaitsi alle 300 metrin päässä teollisuutta ja palavien nesteiden säiliöitä. Haminan onnettomuudessa tuulivoimala saatiin vaikeuksien jälkeen pysäytettyä, minkä ansiosta lavat putosivat maahan vasta myöhemmin palon sammuttua.
OTKES:in kanta on, että ympäristöministeriön ja tulisi muiden alan toimijoiden kanssa määrittää periaatteet, tuulivoimaloiden riittävä turvallisuustaso.
– Sammutusjärjestelmät ja selkeät varoetäisyydet olisivat tarpeen. Saman huolen on esittänyt pelastuslaitosten kumppanuusverkosto kirjeessään ja suosituksessaan vuonna 2014, tiedotteessa todetaan.