Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan Raaseporin Skogbyn tasoristeys on suljettava heti liikenteeltä ja pidettävä kiinni, kunnes sen olosuhteita on parannettu.
Lokakuun lopulla kolme varusmiestä ja yksi junan matkustaja kuolivat, kun juna ja armeijan ajoneuvo törmäsivät tasoristeyksessä.
Onnettomuustutkintakeskuksen tutkijat arvioivat tasoristeyksen erityisen vaaralliseksi. Kun sitä lähestyy idän suunnasta, on näkömatka oikealle Karjaan ja onnettomuusjunan tulosuuntaan liian lyhyt junien vauhtiin nähden.
Tutkinnan mukaan kahdeksan metriä ennen ulointa kiskoa näkemä on hieman alle puoli kilometriä. Lisäksi tien ja radan kohtauskulmaksi mitattiin 43 astetta, kun ratateknisten määräysten mukaan kulman tulisi olla vähintään 58,5 astetta.
Tällä hetkellä junilla on paikalla 120 kilometrin maksiminopeus. Tämä on raideliikenneonnettomuuksien johtavan tutkijan Esko Värttiön mukaan liikaa.
– Näkemäasetuksen mukaan nopeus tulisi olla enintään 80 kilometriä tunnissa, Värttiö sanoi STT:lle.
Mahdollisen päätöksen tasoristeyksen sulkemisesta tekee Liikennevirasto. Viraston ylitarkastaja Jarmo Koistinen kertoo, että sulkemista ja sen käytännön toteuttamista selvitetään parhaillaan. Keskusteluja käydään myös Raaseporin kaupungin kanssa.
Odotettu kehotus
Raaseporin teknisen toimialan johtaja Jan Gröndahl kertoo, että sulkemiskehotusta osattiin odottaa onnettomuuden jälkeen. Hänen mukaansa sulkemista täytyy selvittää myös kunnan sisällä. Gröndahl itse toivoo, että asia etenisi pikaisesti.
– Niin nopeasti kuin mahdollista. Toivottavasti jo ensi viikolla saadaan jotain konkreettista.
Käytännössä tasoristeyksen sulkeminen merkitsee reitin käyttäjille kiertotietä. Gröndahl arvioi, että se pidentää matkoja kilometrin tai kaksi. Kaupungilla ei ole tarkkoja lukuja siitä, kuinka paljon tieliikennettä turmaristeyksen kautta kulkee. Kyseessä on yksityistie, jonka kunnossapidosta kaupunki vastaa.
– Ei voi sanoa, että se olisi missään tapauksessa vilkas, Gröndahl arvioi liikennemäärää.