Mopoautoiluun liittyy paljon riskejä, joista vanhempien kannattaa keskustella nuoren kanssa – ennen kuin on liian myöhäistä.
Mopoauto on monen ensimmäinen moottoriajoneuvo. Sen ansiosta nuoren liikkumamahdollisuudet paranevat tuntuvasti. Mopoautoiluun liittyy kuitenkin paljon riskejä, joista vanhempien on syytä keskustella nuoren kanssa jo ennen mopoautoilun aloittamista.
– Vanhempien opastus ja valvonta eivät saa loppua mopoauton hankkimiseen, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.
Tarkasta ja koeaja säännöllisesti
Mopoauton kuntoa valvotaan katsastuksissa henkilöautojen tapaan. Ensimmäinen määräaikaiskatsastus tulee tehdä viimeistään kolmen vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä. Neljäntenä vuonna katsastuksissa on välivuosi. Viisivuotias ja sitä vanhempi mopoauto on katsastettava vuosittain.
Mopoauto on rakenteeltaan kuitenkin huomattavasti heppoisempi kuin henkilöauto. Siksi onkin tärkeää, että sen kuntoa seurataan säännöllisesti myös katsastusten välissä.
Vuonna 2013 käyttöönotettu mopoauto pitää siis tuoda määräaikaiskatsastukseen ensimmäisen kerran vuonna 2016. Netin myyntipalstalta löytyi jopa 86 000 km ajettu mopoauto, jota ei ole vielä tarvinnut katsastaa kertaakaan.
Mopoautot ovat rakenteeltaan selkeästi heikompia kuin henkilöautot. Ne saattavat vaurioitua jo kuoppaan tai katukivetyksen reunaan ajettaessa. Nuori mopoautoilija ei välttämättä havaitse vaurioita tai uskalla kertoa niistä vanhemmille, koska pelkää ajoneuvonsa menettämistä – ainakin korjauksen ajaksi, Vesalainen summaa.
Tee lapsesi mopoautolle vähintään kerran kuukaudessa kunnon koeajo sekä seuraavat tarkastukset:
1. Renkaat
Mopoautoilijalla on usein melko vähäinen ajokokemus. Siksi Autoliiton koulutuspäällikkö suositteleekin käyttämään talvella nastarenkaita. Myös renkaiden kuntoa on seurattava säännöllisesti.
2. Jarrujen toiminta
Tee muutamia erilaisia – sekä kevyitä että voimakkaita – jarrutuksia varmistaaksesi, että jarrut toimivat ja etteivät ne puolla. Mikäli mopoautossa on ABS-jarrut, testaa hätäjarruttamalla myös ABS-järjestelmän toiminta.
3. Valot
Tarkasta valot ja vilkut. Vaihda rikkoontuneet polttimot uusiin.
4. Ohjaus
Testaa, ettei ohjauksessa ole välystä tekemällä edestakaisia ohjausliikkeitä. Aja ympyrää tai kahdeksikkoa ohjaus ääriasentoihin käännettynä ja tarkkaile mahdollisia epäilyttäviä ääniä tai outoa ohjaustuntumaa.
5. Kolinat
Kiinnitä huomiota kaikkiin koeajon aikana kuuluviin asiaankuulumattomiin ääniin ja kolinoihin. Pyri selvittämään niiden alkuperä. Käänny tarvittaessa korjaamon puoleen äänenlähteen selvittämiseksi tai löytyneen vian korjaamiseksi.
6. Huippunopeus
Ota navigaattori mopoautoon ja tarkasta sen nopeusnäytöstä, kuinka lujaa mopoauto oikeasti kulkee. Mopoautolla saa ajaa enintään 45 km/h.
– Mikäli tuntuu, että mopoauto kulkee selkeästi kovempaa, sitä on todennäköisesti viritetty. Viritetty mopoauto on erityisen vaarallinen, Vesalainen muistuttaa.
7. Kulkeeko suoraan
Testaa myös, kulkeeko mopoauto suoraan ilman, että joudut ohjauksella kampeamaan jompaan kumpaan suuntaan. Puoltavan mopoauton akselistorakenteissa tai pyöräntuennassa on todennäköisesti vikaa, joka on korjattava välittömästi.
Suunnitelkaa ajoreittejä yhdessä
Turvallisen mopoautoilun perusta on huolellisesti suunnitellut ajoreitit.
Taajamaliikenteen rytmissä mopoautolla on helppo pysyä. Mitä suuremmaksi nopeusero kasvaa muun liikenteen kanssa, sitä vaarallisempaa mopoautoilu alkaa olla. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kehottaakin autoilevia vanhempia miettimään turvallisempia ja alhaisemmilla nopeusrajoituksilla varustettuja vaihtoehtoreittejä, jotka soveltuvat nuoren mopoautoilijan liikkumistarpeeseen.
– Henkilökohtaisesti en ajaisi mopoautolla tiellä, jonka nopeusrajoitus on yli 60 km/h ellei olisi aivan pakko, Vesalainen toteaa.
Varoita ylikuormasta
Mopoautossa saa kuljettajan lisäksi olla yksi matkustaja. Valitettavan usein kuitenkin näkee, että myös mopoauton tavaratilassa kuljetetaan matkustajia.
– Olen nähnyt, kun huoltoaseman pysäköintialueella mopoautosta purkautui ulos viisi tyttöä, Vesalainen kauhistelee.
Ylimääräisten matkustajien kuljettaminen heikentää turvallisuutta tuntuvasti ja vanhempien onkin syytä keskustella mopoautoilevan nuoren kanssa ylikuormaan liittyvistä riskeistä:
- Turvavyöt eivät riitä kaikille.
- Havainnointi autosta ulos vaikeutuu.
- Ajo-ominaisuudet muuttuvat ylikuorman myötä.
- Mopoauton rakenteet on mitoitettu kestämään vain sallitun matkustajamäärän painon. Mikäli autossa on matkustajia enemmän, saattavat sen alustarakenteet vaurioitua.
– Mikäli mopoauton rakenteet vaurioituvat ylikuorman vuoksi, eivät korjaukset välttämättä kuulukaan takuun piiriin ja kallis korjauslasku saattaa jäädä uudenkin kulkupelin kohdalla itselle maksettavaksi, Vesalainen pohtii.
Ajokunto
Alkoholin osto ja käyttö on kielletty alle 18-vuotiailta. Näin ollen alaikäisen mopoautoilijan ei pitäisi olla mahdollista jäädä kiinni rattijuopumuksesta. Arkitodellisuudessa kuitenkin nuoret käyvät bileissä ja osa heistä myös kokeilee alkoholia jo alaikäisenä. Vanhempien on tiedostettava tämä tosiasia ja oltava tietoisia olemassa olevista riskeistä.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, ettei rattijuopumus ole useinkaan etukäteen suunniteltu teko vaan tapahtuu lähes aina hetken mielijohteesta.
Hänen viestinsä nuorille ja heidän vanhemmilleen onkin, ettei mopoautolla tulisi lähteä sellaisiin bileisiin, joissa alkoholia on tarjolla. Illan mittaan fiksukin nuori saattaa kaverien painostamana sortua kokeilemaan alkoholia. Kun humalatila on riittävän suuri, saattaa alkoholinhuuruinen päähänpisto voittaa selväjärkisen ajattelun.
– Jos mopoauto on tällöin saatavilla, saattavat seuraukset olla varsin kohtalokkaat, Vesalainen varoittaa.
Nuorille pitämissään koulutustilaisuuksissa Vesalaiselle on tullut vastaan myös tilanne, jossa nuori on todennut, että totta kai hän menee bileisiin mopolla, koska muuten vanhemmat arvaavat, että tarkoituksena on nauttia alkoholia.
– Onneksi valtaosa nuorista on erittäin fiksuja ja vastuullisia. Vanhempien on kuitenkin syytä keskustella nuorison kanssa alkoholin vaaroista – erityisesti liikenteessä – ja sopia selkeät pelisäännöt, Vesalainen ohjeistaa.
Ajotapa
Vanhempien olisi hyvä silloin tällöin istua nuoren kyydissä ja kiinnittää huomiota ajotapaan. Valitettavan usein liian suuri tilannenopeus ja riittämätön turvaväli ovat onnettomuuksien taustalla. Hitaalle mopoautolle myös takaa lähestyvä ajoneuvo saattaa olla riski. Näin ollen on tärkeää, että mopoauton kuljettaja seuraa myös peilejä.
Kolariturvallisuus ja kuljettajan vastuu
Vaikka mopoautot muistuttavat pientä henkilöautoa, on niiden kolariturvallisuus jotain aivan muuta. Oheisesta videosta näkee, miten mopoauto vaurioituu 50 km/h nopeudesta törmätessään kiinteään esteeseen. Jokainen voi miettiä, millaista jälki olisi, jos myös törmäyksen kohde liikkuisi kohti lähestyvää mopoautoa.
Kuljettajan on tiedostettava vastuunsa. Ennakoiva katumus on hyvä metodi eli vanhemmat voivat keskustella nuorten kanssa siitä, miten oma elämä muuttuu, jos toiminnallaan aiheuttaa toisen loukkaantumisen tai jopa kuoleman.
1:00