Koronavirukseen liittyvät kysymykset ovat taas nostaneet päätään loppukesästä, ja monet tärkeät kysymykset ovat yhä ratkaisematta.
Opetushallitus on kesän aikana julkaissut uudet ohjeistukset siitä, miten koronan leviämistä tulee estää kouluissa. Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n koulutusjohtaja Heljä Misukan mukaan OAJ:n kommentteja ei ohjeissa ole huomioitu riittävästi.
– Tuntuu siltä, että ohjeet ovat aika tiukat verrattuna siihen, miten muualla yhteiskunnassa rajoituksia on purettu. Koulujen rehtorit tulevat olemaan erittäin tiukoilla, Misukka sanoo.
– Nykyiset viranomaisohjeet eivät anna vastausta puoleenkaan niistä kysymyksistä, joita tavallisissa kouluympäristöissä saattaa tulla vastaan. Moni vaikea päätös jää kuntien ja joissain tapauksissa jopa täysin koulujen rehtorien vastuulle.
Miltä syksy näyttää varhaiskasvatuksen näkökulmasta? Katso video!
1:55
Uudet ohjeistukset askarruttavat
Loppukeväällä koulut avattiin kahdeksi viikoksi, ennen kesälomien alkua. Pitkän etäopetuskauden päättyessä opetushallitus julkaisi pitkän listan vaatimuksia siitä, miten kouluhenkilökunnan tulisi valvoa oppilaiden etäisyyden pitämistä ja henkilökohtaista hygieniaa.
Lue myös: Ovatko viimeiset kaksi kouluviikkoa pelkkää käsienpesua? Lähiopetuksen jatkuminen hirvittää 1. luokan opettajaa: "Tämä on ihmiskoe"
Moni opettaja koki silloin, ettei kaikkia ohjeita pystyttäisi seuraamaan samanaikaisesti opetussuunnitelman mukaisen aikataulun noudattamisen kanssa. Myös uusimmat ohjeet ovat herättäneet kysymyksiä opetushenkilöstön seassa.
– Suurimmat kysymykset liittyvät edelleen väljyyden pitämiseen. Yli 500 henkilön kokoontumisrajoitukset puretaan. Myös buffetravintolat ja yökerhot avataan, mutta kouluissa rajoitukset otetaan edelleen todella vakavasti.
Erityisasiantuntija: “ohjeistukset täysin teoreettisia”
Opetushallituksen vaatimukset vaativat opettajilta äärimmäistä venymistä.
– Opetushallituksen ohjeiden mukaan opettajan tulee pystyä antamaan samanaikaisesti sekä etä- että läsnäopetusta, mikä ei tietenkään ole mahdollista, kertoo OAJ:n perusopetuksen erityisasiantuntija Pauliina Viitamies.
Viitamies painottaa myös, ettei opettajilla ole tavallisen opetuksen ohessa riittäviä resursseja oppimisvaikeuksia kokevien oppilaiden tukemiselle.
– Ohjeistuksissa sanotaan hyvin selkeästi, että näitä oppilaita tulee tukea, mutta ratkaisujen löytäminen jätetään täysin kuntien ja koulujen rehtorien vastuulle. Ilman resursseja tämäkään ei kuitenkaan tule onnistumaan.
– Opetushallituksen ohjeistukset ovat täysin teoreettisia, eikä niissä ole ajateltu riittävästi käytännön asioita. Ohjeistusten mukaan oppilaat pitäisi jakaa pienempiin ryhmiin, mutta useissa kouluissa ryhmät ovat hyvin suuret ja tilat rajalliset, hän jatkaa