Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) puolustaa ärtymystä herättänyttä kirjettään. Ministerin tiistaina lähettämä avoin kirje oli osoitettu yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen johdolle.
Ministerin mukaan kirjeen tarkoituksena oli herättää keskustelua, joka nyt on syntynyt.
– Keskustelun tavoitteena on se, että lähtisimme pohtimaan sitä, miten voimme tässä vaikeassa tilanteessa turvata tutkimuksen ja koulutuksen laadun entistä paremman vaikuttavuuden, ministeri Grahn-Laasonen sanoo.
Kirjeessä kuvaillaan kireää taloustilannetta ja kysytään yliopistojen keinoja uudistua ja profiloitua. Hallitus aikoo leikata koulutuksesta ja tutkimuksesta noin miljardi euroa.
Ministeri Grahn-Laasosen mukaan Suomen tieteen laatu on jäänyt selvästi jälkeen monista OECD-maista tällä vuosituhannella.
– Tähän halusin kiinnittää huomiota. Ne toimet, mitä haetaan, on koota osaamista nykyistä paremmin yhteen, muodostaa vahvempia osaamiskeskittymiä, vahvempia korkeakouluja, jotka pystyvät tekemään vaikuttavampaa työtä, Grahn-Laasonen toteaa.
”Kirjeen sävy negatiivinen”
Kirjeen sävyä on arvosteltu negatiiviseksi. Tampereen yliopiston rehtorina tammikuussa aloittava Liisa Laakso olisi mieluummin nähnyt rohkaisevan viestin.
– Mielestäni siinä näkyi sellainen tyytymättömyys yliopistojen ja korkeakoulujen toimintaan, Laakso toteaa.
Laakson mukaan rohkeita uudistumisen askelia on jo otettu. Esimerkiksi Tampereella yliopisto, teknillinen yliopisto ja ammattikorkeakoulu suunnittelevat yhdistymisestä.
– Pontimena ei ole se, että nämä olisivat keskinkertaisia korkeakouluja. Näissä on tehty hyvää työtä ja yhdistymisellä halutaan päästä vielä parempaan.
Ministeri toteaa kritiikkiin, että ministeriön on ohjattava opetuksen ja tutkimuksen kokonaisuutta.
– Meillä on autonomiset korkeakoulut, joilla on valta ja vastuu päättää asioista. Samaan aikaan on esitetty toiveita vahvemmasta kansallisesta ohjauksesta, ja että ministeriö osallistuisi tähän työnjakokeskusteluun entistä vahvemmin, Grahn-Laasonen toteaa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö sopii ensi vuonna yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kanssa tavoitteet vuosille 2017–2020.