Joululahjojen hankkiminen käy kuumimmillaan. Nordean tutkimuksen mukaan lahjoihin käytetään tänä vuonna keskimäärin 300 euroa.
Verkosta ostaminen ja elämyslahjat kasvattavat suosioitaan, mutta parhaiten käy lelukauppa. Lasten hittitoiveita ovat tänä jouluna kaikki Frozen- ja Star Wars -tuotteet.
Alennusmyynti ei ala lelukaupassa ennen joulua, eikä ole syytäkään. Hittituotteet käyvät kaupaksi.
– Frozenin laulavat Elsat ovat valitettavasti päässeet jo loppumaan meidän liikkeistämme koko Suomessa. Paljon muuta kyllä löytyy. Frozen-tuotteet ovat tämän vuoden suurin hitti. Poikien suosikkeja ovat perinteisesti legot, ja tänä vuonna kaikki uuden Star Wars -elokuvan tuotteet, kertoo Marika Tuovinen Vantaan Toys"R"Us-lelukaupasta.
Frozen – huurteinen seikkailu on vuonna jo vuonna 2013 ensi-iltansa saanut Walt Disney 3D-animaatio. Elokuva oli arvostelu- ja lippukassamenestys: se tuotti maailmanlaajuisesti yli miljardi dollaria maaliskuuhun 2014 mennessä.
Alennusmyynti leluliikkeissä alkaa vasta joulun jälkeen, mutta esimerkiksi H&M Kids-liikkeessä ale on jo alkanut. Myös siellä hittien printtituotteet käyvät kaupaksi.
– Frozen-kengät pitäisi saada, että Frozenilla menee tämä vuosi, kertoo Helsingin Aleksanterinkadun liikkeessä ostoksilla ollut Toni Tele.
– Kyllä nämä hittituotteet helpottavat tätä joululahjarumbaa. Tietää, mitä tulla hakemaan ja mitä lapset toivovat, sanoo puolestaan Heidi Päivikkö MTV:lle.
Nordean teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset eivät tänä vuonna tingi joulubudjetistaan.
– Suomalaisten joulubudjetti on viime vuoden tasolla, mikä on hyvä uutinen, kun kahtena edellisvuonna se oli laskussa. Nyt suomalaiset käyttävät keskimäärin 500 euroa jouluostoksiin. Tästä summasta noin 300 euroa menee lahjoihin, sanoo ekonomisti Olli Kärkkäinen Nordeasta.
Verkosta ostaminen on kasvussa. Yli 40 prosenttia kyselyyn vastanneista aikoi ostaa lahjoja netistä. Suklaan suosio on hieman laskussa, mutta elämyslahjojen suosio kasvaa. Kirjat ja vaatteet näyttävät myös säilyttävän suosionsa.