Noin 7 000 henkilöä on ilmoittanut koronatartunnasta Koronavilkku-sovelluksen kautta. Osa sovelluksen käyttäjistä sanoo kuitenkin, ettei ilmoitusta ole aina tullut.
Koronavilkku-sovellusta on ladattu elokuusta alkaen 2,5 miljoonaa kertaa. THL:n tiedonhallintajohtaja Aleksi Yrttiahon mukaan sovellus on toiminut teknisistä ongelmista huolimatta hyvin.
– On toiminut pitkälti kuten on toivottu. Sen avulla on tunnistettu altistumistilanteita ja toimitettu altistumisilmoituksia. Henkilöt ovat hakeutuneet testeihin ja hoitoihin ilmoitusten mukaan. Toki teknisiä haasteita ja virheitä on ollut, mutta niitä on korjattu sitä mukaa, kun niitä on tunnistettu, Yrttiaho sanoi Viiden jälkeen -ohjelmassa.
Näin Koronavilkku toimii
|
Yrttiahon mukaan noin 7 000 henkilöä on ilmoittanut tartunnasta sovelluksen kautta. Osa sovelluksen käyttäjistä sanoo, ettei ilmoitusta altistumisesta ole kuitenkaan aina tullut.
Koronavilkku-sovelluksen kehittäneen Solitan teknologia-asiantuntija Sami Köykkä kehottaa tarkistamaan sovelluksen säännöllisesti.
– Ilmoituksen pitäisi aina tulla. Toki siinä pitää monen asian toteutua: puhelimien pitää olla lähellä toisiaan altistushetkellä ja todennäköisyyden pitää ylittyä. Teknisiä virhetilanteita saattaa aina tulla.
– Puhelimen pitäisi kertoa ilmoituksesta samalla tavalla kuin esimerkiksi tekstiviestistä. Jos ilmoitus ei kuitenkaan näy, voi se johtua puhelimen asetuksista. Koronavilkku kannattaakin käydä tarkistamassa säännöllisesti – kerran päivässä tai parissa, Köykkä neuvoo.