Monissa Veikkauksen nettiarvoissa on pelimekaniikkoja, jotka muistuttavat perinteisiä digipelejä. Tämä voi lähentää digi- ja rahapelaamista toisiinsa ja koukuttaa pelaajia.
Poliisihallituksen arpajaishallinto on puuttunut ennen julkaisua yksittäisiin Veikkauksen arpoihin, joita Veikkaus on sen jälkeen joutunut muokkaamaan ja siirtämään niiden julkaisuaikaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) erikoistutkija on huolissaan arpojen viihteellisyyden ja koukuttavuuden välisestä yhteydestä.
Arvoista esimerkiksi Kulta-Jaska ja HyperJunat muistuttavat suosittua Candy Crush -mobiilipeliä. Yksi viime vuoden suosituimmista Veikkauksen nettiarvoista, Hylleröt, on hakenut inspiraatiota Blast-peleistä.
Video: Veikkauksen rahapeliautomaatit ovat herättäneet paljon keskustelua viime vuosina. Miksei Veikkaus siirrä peliautomaatteja kokonaan pois ruokakaupoista? Näin yrityksen johtajat vastaavat
1:40
"Maailman pelikehittämisen kärki"
Veikkauksen tuotekehityspäällikkö Harri Järvisen mukaan tämä on ollut tietoinen päätös. Arpojen kehittäjät seuraavat, mitkä digipelit ovat suosittuja ja pohtivat, miten niiden mekaniikoista voidaan tehdä rahapeliversioita.
– Kasuaalipelien maailma on erittäin rikas pelimekaniikkojen näkökulmasta. Maailman pelikehittämisen kärki on siellä, Järvinen sanoo.
Kasuaalipeleillä tarkoitetaan tyypillisesti helposti lähestyttäviä mobiilipelejä.
– Me tuomme arpoihin viihdepelien ominaisuuksia mukaan, jotta niistä tulisi hitaampia. Silloin pelaaja pystyy häviämään rahaa paljon vähemmän. Hitaat pelit ovat siksi vastuullisempia.
Järvisen mukaan arpojen viihteellisyys pehmentää myös niiden rahapelimäisyyttä.
Lue myös: Enemmistö pitää Veikkauksen pelaajille asettamia tappiorajoja liian korkeina
Viihteellisyys voi lisätä riippuvuutta rahapeleihin
Kun nettiarvan yrittää ostaa Veikkauksen sivuilta, pelaajalle näytetään ilmoitus, jonka mukaan pelin aikana tehtävillä valinnoilla ei ole merkitystä lopputulokseen.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija Sari Castrénin mukaan nettiarvoissa olevat pelimekaniikat ja mainostekstit voivat kuitenkin synnyttää illuusion, että niitä "hyvin" pelaamalla voi voittaa enemmän rahaa. Koska kyse on arvoista, pelaajan valinnoilla ja taidoilla ei ole kuitenkaan merkitystä lopputulokseen.
– Nämä pelit on suunniteltu niin, että syntyy ”läheltä piti" -tyyppisiä tilanteita, joissa pelaajalle syntyy uskomus, että voitto oli lähellä. Tämän uskomuksen tiedetään koukuttavan, jolloin pelaaja saattaa pelata enemmän kuin oli tarkoitus, Castrén sanoo.
Pieni summa tuntuu aluksi viattomalta sijoitukselta
Castrénin mukaan digi- ja rahapelien riippuvuuspotentiaali kasvaa, jos ne ovat miellyttäviä ja jännittäviä. Nettiarpojen alhainen aloituspanos on toinen riippuvuutta lisäävä riskitekijä.
– Pieni summa tuntuu aluksi viattomalta sijoitukselta peliin, mutta hallinnan hävitessä tappiot kasvavat nopeasti.
Castrénin mukaan nettiarvat ovat esimerkki raha- ja digipelien lähentymisestä. Rahapelit muistuttavat yhä enemmän viihteellisiä digipelejä.
– Kansainvälisten tutkimusten mukaan on mahdollista, että tämä lähentyminen kasvattaa digipelejä pelaavan kiinnostusta siirtyä pelaamaan rahapelejä.
Lue myös: Noin 400 pelaajaa häviää pelikoneisiin yhteensä 800 000 euroa kuussa – Veikkauksen tuoreet tilastot ongelmapelaamisesta eivät vakuuta tutkijoita
Poliisihallitus valvoo Veikkauksen toimintaa
Poliisihallitus valvoo Veikkauksen toimintaa arpajaislain velvoittamana. Tähän kuuluu nettiarpojen ja muiden Veikkauksen sivuilla olevien verkkopelien valvonta. Poliisihallitus antaa ohjeistusta, neuvontaa ja lausuntoja osana valvontaa. He voivat antaa myös kieltopäätöksiä ja uhkasakkoja.
– Me testaamme nettiarpoja pelaajien näkökulmasta, ja käymme läpi heille annettavat peliohjeet, Poliisihallituksen arpajaishallinnon ylitarkastaja Antti Karjala sanoo.
Poliisihallitus antaa näkemyksensä nettiarpojen arpajaislain mukaisuudesta ennakkoon ennen niiden julkaisua. Arviointia tehdään myös sosiaali- ja terveysministeriön työryhmässä.
– Olemme joutuneet puuttumaan yksittäisten markkinoille tulossa olevien nettiarpojen ominaisuuksiin, jonka jälkeen niitä on jouduttu jatkokehittämään ja julkaisuaikoja siirtämään. En voi kuitenkaan nimetä näitä yksittäisiä arpoja, koska erityisesti julkaisemattomiin arpoihin liittyy liikesalaisuuksia, sanoo Karjala.
Poliisihallituksessa on kiinnitetty huomiota nettiarpojen videopelimäisiin mekaniikkoihin. Karjalan mukaan rahapelit ja digipelaaminen täytyy pitää mahdollisimman pitkälle erillään toisistaan.
Pelaajille pitää antaa enemmän tietoa
Nettiarpoja voi pelata vain Veikkauksen verkkosivuilla. Henkilön pitää tunnistautua ja todistaa oma täysi-ikäisyytensä, ennen kuin voi rekisteröityä käyttäjäksi. Peleihin täytyy asettaa myös tappiorajat, jotka säätävät, kuinka paljon pelaaja voi korkeintaan hävitä rahaa tietyllä aikavälillä.
– Nettiarpojen ostajat kyllä ymmärtävät, että he pelaavat rahapelejä Veikkauksen sivuilla. Asiakkaamme ovat fiksuja, Veikkauksen Järvinen sanoo.
THL:n erikoistutkija Castrén toivoo, että nettiarvat selitettäisiin pelaajille nykyistä yksityiskohtaisemmin Veikkauksen sivuilla.
– Arpojen tuotetiedoissa pitäisi lukea tiedot voittomahdollisuuksista, miten paljon pelaajalla on varaa pelata ja miten nämä pelit on rakennettu. Myös ”läheltä piti” -tyyppiset uskomukset täytyisi sanoittaa pelaajille ennen arvan ostamista.
Veikkaus laski nettiarvat muiden kasinopelien joukkoon vuoden 2020 vuosiraportissa. Kokonaisuutena tämän ryhmän pelit tuottivat Veikkaukselle pelikatetta noin 211 miljoonaa euroa, joka lasketaan vähentämällä pelien liikevaihdosta pelaajille maksetut voitot. Nettiarpojen osuus tästä katteesta oli Veikkauksen mukaan alle neljännes.
Arpoja on voinut ostaa Veikkauksen nettisivuilta vuodesta 2005 lähtien. Niitä pelaa vuosittain noin puoli miljoonaa suomalaista. Arpapelit ovat väestötutkimuksen vuonna 2019 tekemän raportin mukaan kaikkein suosituimpia 25–34-vuotiaiden keskuudessa.