Onnettomuustutkintakeskus Otkes on saanut valmiiksi Porvoon edustalla kahden ihmisen hengen vaatineen luotsiveneturman tutkinnan.
Katso myös!
Finnpilot Pilotage Oy:n 242-luotsivene upposi 8. joulukuuta sen jälkeen, kun alus kaatui Suomenlahdella.
Uppoamaton alus
Onnettomuustutkintakeskuksen johtajan Veli-Pekka Nurmen mukaan kyseinen onnettomuus ei pitänyt olla mahdollinen.
Onnettomuuskeskuksen tutkinnanjohtaja Risto Haimilan mukaan luotsattava vene aloitti heti henkilöiden pelastustyöt.
Ensimmäiset pelastusyksiköt saapuivat paikalle noin puoli tuntia veneen kaatumisen jälkeen kello 17.38.
Kova merenkäynti vaikeutti pelastustöitä
Kovan merenkäynnin vuoksi pelastajat eivät päässeet sukeltamaan veneen sisälle, joten he yrittivät tavoittaa aluksen sisällä olevia koputtamalla veneen kylkiin.
Onnettomuuslaivan miehistön olinpaikasta ei ollut tietoa. Pelastajat havaitsivat kello 18.30, että luotsiveneen ovi on auki.
Alus vajosi 30 metrin syvyyteen
Pelastusalus Turva yritti kannatella luotsivenettä kääntöyrityksen aikana, jolloin alus irtosi kiinnityksestä ja vajosi noin 30 metrin syvyyteen meren pohjaan.
Pelastajat tarkastivat hylyn, jolloin kaksi miehistön jäsentä havaittiin aluksen ohjaamossa. Hukkuneilla oli löytöhetkellä päällään pelastuspuvut.
Heidät nostettiin pintaan seuraavan yön aikana.
Mahdotonta pelastautua
Sisällä olleet yrittivät päästä ulos, kun alus kaatui kyljelleen. Ohjaamon ovesta alkoi tihkua vettä, mutta sisällä olleet ehtivät pukea pelastuspuvut päälleen.
Onnettomuustutkintakeskus kertoi aiemmin, että luotsiveneen ohjaamosta oli käytännössä mahdotonta pelastautua.
Ohjaamosta oli vain yksi uloskäynti aluksen peräkannelle, ja vesimassojen paine vaikeutti ulospääsyä.
Miksi alus kaatui?
Otkesin mukaan luotsiveneen kaatumisriskiä ei oltu tunnistettu riittävästi, ja niiden oletettiin olevan turvallisia ja oikaisevan itsensä mahdollisessa kaatumistilanteessa.
Otkes kertoo, että Porvoon edustalla kaatuneen luotsiveneen vakausominaisuudet heikkenivät huomattavasti turmapäivänä aallokossa.
Tutkinnanjohtaja Risto Haimilan mukaan kyseinen vene ei ollut itseoikaiseva.
Tutkinnassa selvisi, että luotsattavan aluksen kääntymisessä muodostunut aalto kohdistui voimakkaasti luotsiveneeseen.
Myös aallokon suunta ja jyrkkyys muodostivat alukselle kohtalokkaat olosuhteet.
Otkes on laatinut viisi suositusta vastaavan kaltaisten turmien ennaltaehkäisyyn.