Kaksi ihmistä kuoli perjantaina, kun luotsivene kaatui lähellä Emäsalon pohjoista luotsipaikkaa Porvoon majakan eteläpuolella.
Noin 15 metriä pitkä nopea luotsivene kaatui ja upposi Emäsalon edustalla joitain minuutteja ennen iltapäivä viittä. Vene oli hakemassa luotsia pois luotsattavasta aluksesta, kun se kaatui.
Luotsivene kellui pinnalla meressä pohja ylöspäin, kun pelastajat saapuivat paikalle.
– Paikalle lähetettiin heti useita yksiköitä. Ensimmäisenä paikalle saapui pelastushelikopteri, jonka kyydissä oli kaksi sukeltajaa ja pintapelastaja, kertoo luutnantti Arthur Heickell Suomenlahden merivartiostosta.
– Sukeltajat laskettiin luotsiveneen päälle, josta he ohjeiden mukaan tutkivat hylkyä nähdäkseen, löytyykö sieltä mahdollisia uhreja sisältä, luutnantti Arthur Heickell Suomenlahden merivartiostosta kertoo.
Erittäin haastavat olosuhteet
Olosuhteet merellä olivat pelastustoiminnan kannalta todella haastavat. Paikalla oli 2,5-metrinen aallokko ja tuuli puhalsi etelän suunnasta 13-14 metriä sekunnissa.
– Erityisesti sukellustoiminnan kannalta tällainen aallokko ja olosuhteet olivat erittäin haastavat.
– Sukeltajat pystyivät tuossa vaiheessa tutkimaan ylösalaisin olevan luotsiveneen ohjaamoa ainoastaan ikkunoiden läpi lampulla aluksen sisään, eivätkä he havainneet uhreja aluksen sisällä, Heickell kertoo.
Luotsivene pysyi kuitenkin pinnalla, joten oli selvää, että veneessä oli vielä ilmataskuja.
Voiko olla mahdollista, että miehistön jäsenet olisivat vielä olleet hengissä veneen sisällä tuossa vaiheessa?
– Siihen on vaikea ottaa kantaa, mutta pelastussuunnitelman perusajatuksena oli uhrien pelastaminen mahdollisesta ilmataskusta ja tehdä se mahdollisimman työturvallisesti, jotta sinne voidaan sukeltaa sisälle, Heickell kertoo.
– Siitä teoreettisesta mahdollisuudesta lähdettiin, että siellä sisällä voi vielä olla ilmatasku.
Liinan kiinnitys petti
Pelastajien tarkoituksena oli ensimmäisenä vakauttaa luotsivene sen kylkiin kiinnitettyjen nostopussien avulla.
– Kutteria lähdettiin kääntämään siinä vaiheessa, kun alusta oli ensin yritetty stabiloida nostoliinoilla. Sukeltaja oli käynyt kiinnittämässä ne hylkyyn niin, että vartiolaiva Turvan peränosturi piti hylkyä vesirajassa, Heickell kertoo.
– Juuri kun sukeltajat olivat lähdössä tekemään tutkimussukellusta hylkyyn, yhden liinan kiinnitys petti.
Hylyssä oli tämän jälkeen vielä kaksi liinaa kiinni. Seuraavaksi suunnitelmana oli kääntää hylky oikein päin. Luotsivene kääntyikin noin 90 astetta, mutta koska sen sisällä oli jo paljon vettä, se ei kääntynyt kokonaan ympäri.
– Hylky vajosi koko ajan, eli sinne meni vettä koko ajan. Jossain vaiheessa hylky olisi uponnut joka tapauksessa.
Sukeltajat hakivat uhrit pintaan
Luotsivene pysyi osittain pinnalla tuntien ajan, mutta lopulta se upposi kokonaan myöhään perjantai-iltana.
Rajavartiolaitos tiedotti ennen puoltayötä, että kaatunut luotsivene upposi nostotoimien aikana.
– Kun alus oli uponnut pohjaan, sukeltajat kävivät vielä tarkistamassa hylyn. Ohjaamon ovi oli siinä vaiheessa auki, eli suurella todennäköisyydellä vesi on päässyt siitä sisään, Heickell sanoo.
Sitä ei vielä tiedetä, oliko ohjaamon ovi auki jo siinä vaiheessa, kun luotsivene kaatui ja kääntyi ylösalaisin.
– Tarkoitus oli saada sukeltajia hylyn alle sen vakauttamisen jälkeen ja käydä ensimmäisenä tarkistamassa, onko ohjaamon ovi auki vai kiinni.
Uhrit löydettiin kuolleina aluksen ohjaamotiloista veneen uppoamisen jälkeen. Heidät sukellettiin pintaan lauantaiyön aikana.
Hiljainen heti kuolleiden muistolle
Luotsivene oli onnettomuuden sattuessa menossa hakemaan luotsia laivalta. Kyseinen luotsi myös näki onnettomuuden laivan kannelta.
– Laiva oli niin lähellä venettä, että luotsi pystyi näkemään kannelta luotsiveneen kaatumisen. Kaatumisen jälkeen laiva ajoi veneen lähelle sillä tavalla, että laivalta pystyi koko ajan seuraamaan mitä veneelle tapahtui, Finnpilotin toimitusjohtaja Kari Kosonen kertoo.
Luotsivene oli Kososen mukaan ensin jonkin aikaa kyljellään, jonka jälkeen se kaatui ylösalaisin.
Onnettomuuden syytä ei vielä tiedetä. Poliisi on aloittanut kuolemansyyntutkinnan ja Onnettomuustutkintakeskus oman tutkintansa.
Tänään kaikilla Finnpilotin luotsiasemilla vietettiin minuutin mittainen hiljainen hetki onnettomuudessa menehtyneiden muistoksi.
Finnpilotin työntekijöille on tarjottu kriisiapua ja sitä jatketaan niin kauan kuin on tarvetta. Työntekijöille on annettu lisäohjeita veneiden turvalliseen operointiin ja myös työsuojelutoimikunta on kokoontunut.
Finnpilot tiedotti tänään, että se ei anna uhreista tietoja julkisuuteen.