Onnettomuustutkintakeskus Otkes on julkaissut tietoa, miten joulukuussa 2017 kahden ihmisen hengen vaatinut luotsiveneturma sattui.
Katso videolta, miltä 30 metrin syvyyteen vajonnut hylky näytti pelastajien silmin!
Lue myös!
Otkes julkaisi tänään raportin, jossa se tutki onnettomuuden syytä ja antoi viisi suositusta vastaavien turmien ennaltaehkäisemiseksi.
Voimakas aallokko Suomenlahdella
Porvoon Kilpilahdesta lähti MT Sten Nordick -niminen alus perjantaina 8. joulukuuta iltapäivällä luotsattuna kohti Belgian Antwerbenia.
Kun alus oli ohittanut Emäsalon luotsiaseman noin kello 16 jälkeen, Finnpilot Pilotagen L-242-luotsivene lähti seuraamaan sitä aluksen takana tuulelta suojassa.
Suomenlahdella oli kova merenkäynti ja voimakas aallokko, kun luotsivene valmistautui ottamaan kyytiinsä aluksella olleen luotsin.
Alus yritti suojata luotsivenettä
MS Sten Nordic yritti suojata luotsivenettä kovalta tuulelta, ja vene pyrki kiertämään aluksen vasemmalle sivulle.
Siirtymisen aikana luotsivene kuitenkin joutui voimakkaaseen sivuttaisaallokkoon ja MS Sten Nordicin kyljestä jyrkenneisiin aaltoihin.
Aallokon vaikutuksesta luotsivene kallistui, heilahti muutaman kerran ja kaatui kyljelleen noin kello viiden aikaan.
Kaatui ylösalaisin ja alkoi täyttyä vedellä
Kymmenen minuuttia myöhemmin luotsivene kaatui ylösalaisin ja alkoi vähitellen täyttyä vedellä.
Ensimmäinen pelastusalus oli paikalla noin puolen tunnin päästä veneen kaatumisesta, ja saapui turmapaikalle noin kello 17.40.
Pelastajat yrittivät sukeltaa luotsiveneen sisälle, mutta kova merenkäynti esti toiminnan. Pelastajilla ei ollut mitään tietoa veneen sisällä olleiden miehistön jäsenten kohtalosta.
Irtosi kiinnityksistä ja vajosi 30 metrin syvyyteen
Paikalle saapunut pelastusalus Turva yritti kannatella ylösalaisin olevaa luotsivenettä liinoilla sukellusten helpottamiseksi.
Pahaksi onneksi vene kuitenkin irtosi kannatuksesta ja vajosi noin 30 metrin syvyyteen meren pohjaan.
Sukeltajat yrittivät miehistön pelastusta uudelleen sukeltamalla hylyn luokse puolen yön aikaan, jolloin he havaitsivat kaksi hukkunutta miehistön jäsentä ohjaamossa eikä mitään ollut enää tehtävissä heidän pelastamisekseen.
Sisällä olleet yrittivät pelastautua
Ohjaamossa olleet miehet olivat yrittäneet pelastautua veneen sisältä pukeutumalla pelastuspukuihin, mutta ohjaamosta oli mahdotonta päästä pois voimakkaan vesimassan vuoksi.
Sisällä olleilla ei ollut muuta pelastautumisreittiä, koska ohjaamosta oli vain yksi ovi veneen peräkannelle.