Ott Tänak lausui pelottavaa tekstiä ensimmäisen Hyundai-testinsä jälkeen

Nämä olivat Ott Tänakin jäähyväissanat M-Sportin ohjaamossa: "Turhaudun aika helposti" 0:59
Nämä olivat Ott Tänakin jäähyväissanat M-Sportin ohjaamossa: "Turhaudun aika helposti"

Ott Tänak on ajanut reiluun vuoteen ensimmäiset kilometrinsä Hyundain Rally1-autolla. Ensituntuma oli Tänakin itsensä kannalta lupauksia herättävä, MM-sarjan muiden kärkikuskien näkökulmasta lähinnä pelottava.

Vuosina 2020–2022 Hyundaita edustanut Tänak palaa talliin ajettuaan tämän kauden M-Sportilla. Vuoden 2019 maailmanmestari jätti Hyundain vuosi sitten, koska ei kokenut tallilla olleen tuolloin selkeää suuntaa.

Nyt tilanne on tallipäälliköksi pestatun Cyril Abiteboulin johdolla muuttunut.

Autosport kertoo Tänakin palanneen Hyundain Rally1-auton rattiin Fontjoncousessa, Etelä-Ranskassa.

– Testi ajettiin rajuissa olosuhteissa, Dakaria muistuttavilla teillä. Tarkoituksena oli nähdä auton luotettavuutta, ja saimme itse asiassa ajettua aika hyvät kilometrit. Olen aika iloinen. Tämä oli kuin Safari-rallissa olisi ajanut, Tänak sanoi Autosportille.

Ensitesti paljasti Tänakille myös tiettyjä muutoksia autossa. 

– Muutoksia on aika paljon. Ulkoisesti, aerodynamiikaltaan, auto näyttää aika erilaiselta. Talli ei ole käyttänyt kovin montaa luokitusjokeria tässä välissä, mutta tietyt asiat ovat paremmalla tolalla.

Hyundai aloitti Rally1-autonsa kehitystyön huomattavasti muita talleja myöhemmin, ja siksi auto oli kauden 2022 alkaessa vielä pahasti vaiheessa. Eikä Tänak toisaalta ollut autoon täysin tyytyväinen vielä kauden 2022 päättyessäkään, vaikka onnistui voittamaan sillä kolme osakilpailua.

– Säätöjen puolesta ero aiempaan ei ole suuri, mutta autoon on tehty paljon hienosäätöä viime vuoden jälkeen.

– Kaiken kaikkiaan sanoisin, että tunne autossa oli hyvä ja se (auto) ei ollut enää kovin kaukana (siitä, mitä haluaisin). Pystyin ajamaan heti kovaa.

Tänak on ensi kaudella yksi kolmesta mestarisuosikista. Hänen kanssaan MM-tittelistä taistelevat tallikaveri Thierry Neuville ja Toyotan Elfyn Evans, joille molemmille maailmanmestaruus olisi uran ensimmäinen.

Tästä kolmikosta Neuville on ollut puhtaasti vauhdin puolesta nopein kahden viime kauden aikana, mutta erot ovat hyvin pieniä ja toisaalta Tänakin lukemaan vaikuttaa suuresti se, että hän ajoi kauden 2023 sarjan selkeästi huonoimmalla autolla.

Ensi kauden mestarikandidaattien keskimääräinen ero (s/km) pohja-aikaan Rally1-aikakaudella 2022–2023:

kuljettaja:talli(t):ero:
Thierry NeuvilleHyundai0,27
Elfyn EvansToyota0,30
Ott TänakHyundai/M-Sport0,32

Lue myös:

    Uusimmat