Rallin neljän vuoden takainen maailmanmestari Ott Tänak palaa ensi kaudeksi Hyundaille, talliin, jonka hän jätti taakseen vasta vuosi sitten. Pian 36 vuotta täyttävä kuljettaja avasi päätöksensä taustoja virolaiselle Delfi-sivustolle.
LUE MYÖS: Toyota selvittää jättimokaansa: Chilen MM-rallin virhe pyritään välttämään
LUE MYÖS: Rallin MM-osakilpailu palaa kalenteriin kuuden vuoden tauon jälkeen
Tänak jätti Hyundain viime syksynä vuosi ennen sopimuksensa umpeutumista, mutta sopimukseen kirjattujen ehtojen puitteissa hänellä oli siihen mahdollisuus.
Osapuolten väleistä kirjoitettiin viime syksynä paljonkin, ja Tänakin tuoreiden lausuntojen valossa kirjoitukset osuivat melko hyvin oikeaan.
Nyt, uuden tallipäällikön Cyril Abiteboulin johdolla kaikki on kuitenkin toisin.
– Siellä on ymmärretty, että ne ongelmat ja puutteet, joita Hyundailla minun mielestäni oli edellisinä vuosina, tekevät ison saaliin saamisesta mahdotonta. Tiimi on ottanut välttämättömiä askeleita, jotta se olisi vahvempi, Tänak kuvaili Delfille.
– He ovat todistaneet minulle olevansa halukkaita tekemään kovasti töitä mestaruuksien eteen, ja koska näkemyksemme menevät yksiin, vaikutti siltä, että voisimme tehdä taas yhteistyötä.
M-Sport olisi luonnollisesti halunnut pitää Tänakin, mutta kuvion mahdottomuus osoittautui nopeasti niin Tänakille kuin tallin omistavalle Malcolm Wilsonille.
– Me molemmat ymmärsimme, että minun olisi mahdotonta jahdata tavoitteitani lähitulevaisuudessa. Toyotalla tiimi on jo riittävän vahva, eikä muita vaihtoehtoja sitten ollutkaan.
LUE MYÖS: Suomen rallikonkarilla kovat ajat: Sydänkohtaus oli viedä hengen – "Menin sinne niin, että oli kunnon laaki päällä"
Hätkähdyttävin – joskaan ei yllättävin – oli Tänakin paljastus, jonka mukaan M-Sportin taloudellinen tilanne on ollut läpi vuoden niin heikko, ettei autoa ole voitu kehittää.
– Emme ole onnistuneet luomaan teknistä kehitystä. Vuoden alussa luokittelimme uudet tasauspyörästöt, mutta sen jälkeen päivityksiä ei ole tullut eikä tietääkseni ole tulossakaan.
– Tämä oli yksi niistä syistä, miksi jatkosopimusta oli minun puoleltani vaikea tehdä. En valitettavasti ole saanut autoa toimimaan omalle ajotyylilleni. On ollut vaikea vuosi.
Hätkähdyttäväksi paljastuksen tekee se, että kaikista tallin vastoinkäymisistä ja budjettirajoitteista huolimatta Tänak ajoi siis puolitoista viikkoa sitten Chilessä kauden toiseen voittoonsa erittäin siipirikkoisella kalustolla. Lisäksi Tänak on 11 osakilpailun jälkeen MM-pisteissä neljäntenä, vain yhdeksän pisteen päässä entisestä ja tulevasta Hyundai-tallikaveristaan Thierry Neuvillesta.
Pohja-aikoja Tänakilla on neljänneksi eniten (29), vain kaksi vähemmän kuin Neuvillella.
Keskimäärin virolaistähti on jäänyt tällä kaudella pohja-ajasta 0,39 sekuntia kilometrillä – täsmälleen saman, mitä kolme kisaa Hyundailla ajanut Teemu Suninen, olkoonkin, että suomalaiskuljettaja on ajanut pätkiä läpi vain kolmanneksen siitä, mitä Tänak.
Toyotalla kaksi voittoa ajaneeseen Elfyn Evansiiin Tänakin ero on vain 0,05, Neuvilleen 0,12 ja mestaruudessa kiinni olevaan Toyotan Kalle Rovanperään 0,22 sekuntia kilometrillä.
Vertailun vuoksi: viime kaudella Rovanperän ero pohja-aikaan oli keskimäärin 0,21 sekuntia kilometrillä, Tänakin 0,25.
Täyden kauden ajavien kuljettajien ek-tilastoja 2023:
kuljettaja: | talli: | pohja-aikaa: | ero pohja-aikaan keskimäärin (s/km): |
Kalle Rovanperä | Toyota | 67 | 0.17 |
Thierry Neuville | Hyundai | 31 | 0.27 |
Ott Tänak | M-Sport | 29 | 0.39 |
Elfyn Evans | Toyota | 16 | 0.34 |
Esapekka Lappi | Hyundai | 13 | 0.42 |
Takamoto Katsuta | Toyota | 9 | 0.69 |
Pierre-Louis Loubet | M-Sport | 1 | 0.92 |