Täksi kaudeksi rallin MM-sarjassa käyttöön tulleet Hankookin renkaat ovat talleille ja kuljettajille vielä kaikkea muuta kuin tutut. Tämä kävi hyvin ilmi Hyundain Ott Tänakin kommenteista lauantaina päivähuollossa.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Ruotsin MM-ralli 13.–16.2.
Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Tänak ja Toyotan Kalle Rovanperä taistelevat Monte Carlossa neljännestä sijasta. Lauantaihin lähdettäessä Rovanperän etumatka oli 8,8 sekuntia, mutta kolmesta pätkästä koostuneen aamulenkin jälkeen ero on kutistunut tasan sekuntiin.
Rovanperä oli päivän ensimmäisellä pätkällä 8,3 sekuntia nopeampi, mutta heti seuraavalla Tänak löi hänet 14,2 sekunnilla.
Virolaistähti kiitteli toisen pätkän maalissa etenkin rengasvalintaansa. Hän valitsi tallikaverinsa Adrien Fourmaux'n tavoin aamun pakettiinsa kolme pehmeää ja kolme superpehmeää slicks-rengasta.
Rengasvalinnat ovat Monte Carlossa harvoin kovinkaan suoraviivaisia, ja niissä on aina tehtävä jonkin sortin kompromissi. Tällä kertaa vaikeuskerrointa lisää se, että kokemusta Hankookin renkaista on vielä kovin kovin vähän.
– Aamulla kun renkaita valittiin, se oli kuin omenoita olisi valinnut. Meillä ei ollut hajuakaan, missä renkaat toimivat, Tänak paljasti.
– Otimme molempia seoksia kolme. Yritimme niitä molempia, että saisimme jotain ideaa. Tietotaito on vielä hyvin rajallista.
Rovanperän valinta aamupäivälle oli neljä pehmeää ja kaksi superpehmeää. Hän oli ollut aiemmin viikonloppuna vaikeuksissa superpehmeän renkaan kanssa.
– Aamun eka pätkä näytti hyvältä, mutta sen jälkeen ei enää niin hyvältä. Heti kun on kapeaa ja hidasta – se nyt ei ole ikinä ollut mun vahvuus – varsinkaan tällä uudella pyörällä ei oikein pääse mihinkään. En saa kannettua vauhtia enkä oikein saa luottoa, Rovanperä harmitteli.
– Eilen ja torstaina hävisimme kuivalla kaikkialla. Nyt aamun eka meni ajollisesti jo ihan normaalisti. Siinä ei ollut sen ihmeempää. Sitten kun on hidasta ja paljon leikkauksia, auto aliohjaa aika paljon. On tosi vaikea saada hyvää flow’ta ja luottoa ajamiseen. Joutuu vähän taistelemaan liikaa. Tuollaisella hitaalla pätkällä kello ei tykkää.
2:00Yksi ja sama olosuhde on Kalle Rovanperän riesana: "Ei pääse mihinkään"