Tommi Mäkisen johtama Toyotan WRC-talli saavutti huikean kolmoisvoiton sunnuntaina päättyneessä Saksan MM-rallissa. Tiimi kuitenkin koki ylimääräistä stressiä viimeisillä erikoiskokeilla.
Tänakilla oli varaa ajaa rauhallisemmin kisan kärjessä lauantai-iltapäivästä lähtien, kun Hyundain Thierry Neuville oli kärsinyt rengasrikon. Lauantai-iltana Toyota-kuljettajat olivat tukevassa kolmoisjohdossa.
LUE MYÖS: Fernando Alonsokin huomioi Tommi Mäkisen suojattien tempun – F1-legenda kuin ällikällä lyöty
Sunnuntaina Toyota-kolmikon tehtävänä oli päästä erikoiskokeet varmasti maaliin. Suunnitelma toimi, vaikka Tänakin auto ei ollut täydessä tikissä rallin lopussa.
– Jotain tapahtui viimeistä edellisellä erikoiskokeella. Aloin menettää vakauden jarrutuksista, koska keulassa vain toista pyörää pystyi jarruttamaan. Yritimme tehdä useita asioita siirtymillä, mutta emme pystyneet ymmärtämään, mitä oli tapahtunut, Tänak kertasi.
LUE MYÖS: Tommi Mäkisen tiimillä riehakkaat voitonjuhlat – "Onhan tämä huikea juttu"
Kaksi kuukautta sitten Tänak menetti Sardinian MM-rallin voiton viimeisellä erikoiskokeella, kun ohjaus petti Toyota Yaris WRC -autosta. Tällä kertaa virolainen selvisi kinkkisestä tilanteesta säikähdyksellä.
– Yritin kovempaa Power Stagen kahdessa ensimmäisessä mutkassa, mutta totesin, ettei meillä ole mahdollisuuksia ajaa täysillä lisäpisteistä tällä autolla. Tärkeintä oli tuoda auto maaliin, MM-sarjaa johtava Tänak sanoi.
LUE MYÖS: Latvalalle jatkosopimushaaveiden kannalta iso tulos – "Asiat ovat hyvällä mallilla"
Tallipomo Mäkinen suhtautui vakavasti Tänakin kohtaamiin ongelmiin.
– Onneksi Ottille ei sattunut mitään vakavampaa. Tutkimme tarkasti, mitä jarruille tapahtui. Suurin huolenaiheemme oli se, että meille voi tulla jokin tekninen vika, Mäkinen kertoi.
Mäkinen jakoi vuolaasti kehuja kuljettajilleen asvalttirallin jälkeen. Kris Meeke ja Jari-Matti Latvala sinetöivät Mäkisen tiimille ensimmäisen kolmoisvoiton.
– Kaikki kuljettajamme olivat vahvoja ja ajoivat hyvin. Meillä oli tänä viikonloppuna vahvimmat kuljettajat.