Toyotan Sébastien Ogier on tehnyt kauden 2023 alkajaisiksi kaikkensa noustakseen maanmiehensä Sébastien Loebin rinnalle kahdeksaan Monte Carlon MM-rallin voittoon. Ogierin johtomarginaali lauantaihin lähdettäessä on 36 sekuntia, mutta perjantaiaamuna oli pienestä kiinni, että kaikki olisi tuhoutunut tekniikkavikaan.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
LUE MYÖS: MM-rallin kulisseissa painostava näytelmä – Toyota-pomo Kankkunen kertoo pelin hengen: "Niitä on liian vähän"
LUE MYÖS: MM-rallin reitillä K18-touhuja – asiantuntija puhui "melkoisesta ajamisesta", selostajan pokka petti
Kolmesta erikoiskokeesta koostuneen perjantain aamulenkin kahdella viimeisellä ek:lla Ogierin autosta katosti merkittävä osa tehoista, kun hybridiyksikkö sammui kokonaan.
Ogier ei antanut tämän häiritä vaan teki pohjat molemmille pätkille.
– Olin todella vihainen. Otin paljon riskejä kompensoidakseni ongelmaa.
– Onneksi (hybridiyksikön toimittajan) Compact Dynamicsin teknikko onnistui korjaamaan vian, ja saimme taas iltapäivällä normaalit tehot irti. Emme ajaneet enää niin hullusti kuin aamulla.
Vieläkin tuntuvammat sydämentykytykset Ogier oli kokenut jo aiemmin aamulla ennen ensimmäistäkään erikoiskoetta. Hänen autonsa kytkimessä havaittiin ongelma aamun huollossa.
– Talli vaihtoi vaihdelaatikon ennätysajassa, 13 minuutissa. Sitä oli vaikuttavaa seurata. Hienosti tehty, jätkät.
– Tapahtumarikas mutta positiivinen päivä. Tärkeintä oli, että palasimme tänne tänä iltana hyvän johtomarginaalin kanssa. Vain sillä on merkitystä.
Lauantaina edessä on rallin pisin ajopäivä. Erikoiskokeita on ohjelmassa kuusi ja ek-kilometrejä 111,78. Sunnuntaikin on verrattain pitkä, kun kilometrejä ajetaan vielä 67,88.
– Tämä ei ole vielä lähellekään ohi. Johto on hyvä, mutta täytyy hallinnoida riskejä ja pitää hyvää rytmiä yllä. Tärkeintä on pysyä erossa ongelmista.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.