Ott Tänakin uusi talli julkisti värityksensä – kuvat paljastivat vastauksen MM-rallipiireissä ihmetyttäneeseen kysymykseen

d2b42a1c-af57-2ff1-9660-078e03623152
M-Sport / Jaanus Ree, Red Bull Content Pool
Julkaistu 16.01.2023 10:32
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Viimeinenkin MM-rallitalli julkisti tänään kauden 2023 värityksensä, kun M-Sport esitteli uusitun Ford Puma Rally1 -autonsa ja koko tallin ulkoasun. Ott Tänakin kohdalla niistä paljastui hänen sopimukseensakin liittyen mielenkiintoinen yksityiskohta.

Viime vuoden auton violetti-sininen väritys on vaihtunut pääosin sähkönsiniseen, ja autoa koristavat tälläkin kaudella Red Bullin logot.

Mikä mielenkiintoisinta, logot löytyvät myös Tänakin ja hänen kartanlukijansa Martin Järveojan ajohaalareista.

– Ikoninen Red Bull jakaa keskeisenä elementtinä sekä Tänakin että (Pierre-Louis) Loubet'n autoissa. Laajennettu Red Bull -sponsoriyhteistyö käsittää nyt molemmat kuljettajat, jotka pukeutuvat uusiin lippalakkeihin virallisina Red Bull -urheilijoina vuonna 2023, M-Sportin tiedotteessa sanotaan.

Tänak kertoi Red Bull -leiriin siirtymisestä myös itse sosiaalisessa mediassa.

Juttu jatkuu upotuksen jälkeen.

Muutos on melkoinen siihen nähden, että vielä pari kuukautta sitten huhuissa maalailtiin Tänakin M-Sport-siirron mahdollistajaksi Red Bullin kilpailijaa Monsteria.

Tänak on tähän saakka ollut yksi harvoista MM-rallikuljettajista, joka ei ole tehnyt yhteistyötä Red Bullin kanssa.

Nyt yhteistyö on molempia osapuolia ajatellen sikäli win win -tilanne, että Red Bull tunnetusti omistaa puolet MM-sarjasta, joten Tänakin – yhden sarjan parhaista kuljettajista – uran jatkuminen oli tiiviisti energiajuomayhtiönkin intresseissä.

Samalla yhteistyö tarjoaa vastauksen yhteen isoon kysymykseen, joka Tänakin M-Sport-siirron tiimoilta on lajipiireissä puhuttanut.

– Sitä on (tallia) läheltä olevista lähteistä ihmetelty, ja itsekin olen, että mistä se raha on saatu kasaan, että Tänak on pystytty sinne hankkimaan, pystytään ylläpitämään tuotekehitys ja pystytään ostamaan uudet osat, C Moren asiantuntija Jari Ketomaa sanoi pari viikkoa sitten.

Kysymykset ja epäilykset perustuivat siihen, mitä M-Sportin ympärillä on viime vuosina nähty.

58-vuotiaan yksityiskuljettajan Jourdan Serderidiksen ajattaminen Monte Carlossa kuvaa tallin tilannetta varsin hyvin, vaikka belgialais-kreikkalainen harrastelija periaatteessa korvaakin vain toisen maksukuskin eli tallista kahdeksan vuoden jälkeen lähteneen Gus Greensmithin, jonka ajopaikan turvasi perheyhtiö Crown Oililta tullut rahallinen tuki.

M-Sport on kuitenkin viime vuosina joutunut koronan vuoksi sopeuttamaan toimintaansa kovalla kädellä. Tallin taustayhtiön tilinpäätöksistä ilmenee, että sen liikevaihdosta suli pahimpana koronavuonna (2020) kolmannes (33 %), kun liikevaihto romahti 51,2 miljoonasta punnasta 34,5 miljoonaan puntaan. Nettotuloksessa pudotusta oli vieläkin enemmän (-86 %) – toki plussaa jäi silti noin 500 000 punnan verran.

Työntekijöiden määrä tallissa vuosina 2019–2021 koki sekin melkoisen muutoksen. Kokonaismäärä laski 287:stä 204:ään, ja erityisen kovaa kato oli insinöörien ja muun tuotantotyövoiman kohdalla: 244 työntekijästä lähti 105, eli huimat 43 prosenttia.

Viime aikoina työntekijöitä on toki yritetty haalia takaisin, ja tälläkin hetkellä M-Sportilla on avoimena kymmenen työpaikkaa.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli