Oululaisstudio kertoo, että sen syksyllä 2012 julkaistu ajopeli Hill Climb Racing sai viime vuonna peräti 220 miljoonaa uutta pelaajaa. Yhteensä pelisarjan pelejä on ladattu eri alustoille 1,9 miljardia kertaa. Katso yläpuolella olevalta videolta, miten peliä pikaisesti testanneen toimittajan kävi.
Suomalaisen Fingersoftin mukaan yhtiön julkaisema ja kehittämä Hill Climb Racing -mobiilipeli nauttii yhä suurta suosiota. Viime vuonna pelin latasi huikeat 220 miljoonaa uutta pelaajaa. Päivittäin ajopeliin tarttui lähes neljä miljoonaa käyttäjää.
Luvut ovat huikeita varsinkin kun huomioi, että Hill Climb Racing on tänä vuonna kymmenvuotias, joka on varsin kunnioitettava ikä mobiilipelille. Vuonna 2012 ensi kertaa julkaistu peli oli Rovion Angry Birdsin ohella ensimmäisiä suomalaisia mobiilihittejä ja samalla 2010-luvun ladatuin autopeli ja maailman 7. ladatuin mobiilipeli.
Jatkoa jättimenestyksen jälkeen tuli ymmärrettävästi ja HCR sai jatko-osan vuonna 2016. Vuonna 2018 HCR-pelien latausmäärät rikkoivat miljardin rajapyykin toisena suomalaisena mobiilipelinä koskaan.
Lue myös: Yksi Suomen pelialan suurimmista menestyksistä tekee paluun – espoolaisen pelistudion uutispommi sai jopa Elon Muskin huomion
Simppeli idea
Hill Climb Racing on ajopeli, joka on perusmalliltaan hyvin yksinkertainen. Pelaajan tehtävänä on ajaa ajoneuvoaan pitkin valittua rataa mahdollisimman pitkälle. Samalla pelaajan tulee kerätä kolikoita.
Pelaajalla on kuitenkin käytettävissä ainoastaan kaasu- ja jarrupedaalit, joten todellinen taistelu käydäänkin HCR:n fysiikkamallinnuksen kanssa: Liika kaasuttelu heittää auton nopeasti katolleen ja johtaa ajon keskeytymiseen.
Varianssia pelistä löytyy myös erinäisten ratojen sekä ajoneuvojen muodossa. Ajoneuvoja pelaaja voi myös virittää tehokkaammaksi, mikä puolestaan auttaa pelissä etenemisessä.
Hill Climb Racing jatko-osineen ovat ilmaispelejä, sillä rahansa pelistudio saa erinäisten vapaaehtoisten mikromaksujen kautta.