Yksi Suomen pelialan suurimmista menestyksistä tekee paluun – espoolaisen pelistudion uutispommi sai jopa Elon Muskin huomion

1:37img
Katso videolta, miltä alkuperäiset Max Payne -pelit näyttivät. Ensimmäinen osa saapui markkinoille 2001, jatko-osa paria vuotta myöhemmin. Nyt ne molemmat päivitetään graafisesti ja pelillisesti tähän päivään nykyaikaisella pelimoottorilla.
Julkaistu 07.04.2022 14:18

Ville Järveläinen

Suomalainen pelitalo Remedy ja yhdysvaltalainen Rockstar ovat tehneet sopimuksen kahden ensimmäisen Max Payne -pelin tuomisesta tälle vuosikymmenelle. Remedy vastaa kehittämisestä, ja Rockstar maksaa viulut. Max Payne oli 2000-luvun alussa Suomen pelialan suurimpia menestystarinoita saavuttaen ylistävien arvioiden lisäksi miljoonamyynnin – ja tehtiinpä siitä myös Hollywood-elokuva.

Espoolainen pelistudio Remedy tiedotti myöhään keskiviikkona, että sen ikoniset toimintapelit, Max Payne ja Max Payne 2: The Fall of Max Payne, tullaan näkemään nykykonsoleilla sekä PC:llä alkuperäisiä ehompina ja tähän päivään päivitettyinä.

Pelien julkaisusta ja kehitysbudjetista huolehtii yhdysvaltalainen Rockstar Games, jonka kanssa Remedy teki aikoinaan yhteistyötä myös alkuperäisten Max Payne -pelien kanssa. Rockstar tunnetaan parhaiten Grand Theft Auto -pelisarjastaan.

– Olimme innoissamme, kun pitkäaikaiset ystävämme Remedyllä ottivat meihin yhteyttä alkuperäisten Max Payne -pelien tekemisestä uudelleen, Rockstarin perustaja Sam Houser kertoo suomalaisyhtiön tiedotteessa.

Lue myös: Törmäsitkö sinä kadulla tähän herrasmieheen? Pelimaailman guru Hideo Kojima teki yllätysvisiitin Suomeen – talvinen kuva kolmosen ratikasta paljasti

– Fanitamme Remedyn tiimin aiempia luomuksia valtavasti, emmekä malta odottaa pääsevämme pelaamaan näitä uusia versioita, Houser jatkoi.

Remedyn uutinen sai myös historian rikkaimman henkilön, Elon Muskin, kehaisemaan suomalaisyhtiön tuotantoja Twitterissä.

– Erinomaisia pelejä, Musk kommentoi Remedyn uutisen alle.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Synkkiä toimintapelejä sekä supertähdillä ladattu Hollywood-leffa

Alkuperäisessä Max Payne -pelissä samanniminen newyorkilainen poliisi löytää perheensä murhattuna ja tulee lisäksi lavastetuksi toiseen henkirikokseen. Tarinan keskiössä on rikollisjärjestöön kohdistuva kostoretki.Kolmannesta persoonasta kuvattu toimintapeli keräsi pelisivustoilta ja -lehdiltä suorastaan ylistäviä arvioita. Brittiläinen BAFTA palkitsi sen vuoden 2001 parhaana PC-pelinä.

Lue myös: Suomalaisilla pelifirmoilla menee edelleen lujaa – viimeisimpänä taidonnäytteenä helsinkiläisstudion jättituotanto PlayStation 5:lle: "Peliä tehtiin kuusi vuotta"

Sen bullet time -erikoistehoste toi pelaamiseen uuden elementin, sillä pelaaja pystyi hidastamaan aikaa ja esimerkiksi tähtäämään aseellaan paremmin luotien viuhuessa ympärillä hidastetusti. Sittemmin samaa efektiä on käytetty lukuisissa muissa peleissä. Vastaava efekti oli tullut tutuksi vain paria vuotta aiemmin ilmestyneen ensimmäisen Matrix-elokuvan myötä.

Film noir -genrelle ominaisesti pelin välianimaatiot eivät olleet perinteisiä elokuvamaisia animaatioita, vaan tarinaa kerrottiin sarjakuvan tyyliin.

Gathering of Developments julkaisi ensimmäisen Max Paynen PC:lle kesällä 2001, mutta vielä samana vuonna markkinoille saatiin pelin PlayStation 2- ja Xbox-versiot Rockstar Gamesin julkaisemina. Vuonna 2012 peli saapui myös iOS- ja Android-laitteille.

Jatko-osa Max Payne 2: The Fall of Max Payne julkaistiin vuonna 2003. Pelisarjaan kuuluu myös Rockstarin itsensä kehittämä Max Payne 3 -peli, joka saapui markkinoille vuonna 2012. Remedy ei ollut aktiivinen kehittäjäosapuoli, vaan antoi Rockstarille lähinnä siunauksensa sekä konsultaatiota.

10 vuotta ensijulkaisustaan peliä oli myyty yli 7,5 miljoonaa kappaletta. Sen tarinasta tehtiin vuonna 2008 myös samanniminen elokuva, jossa pääosia näyttelivät Mark Wahlberg ja Mila Kunis.

Luvassa uudenlainen Max Payne -kokemus

Kaksi alkuperäistä Max Payne -peliä tullaan julkaisemaan yhtenä pakettina PlayStation 5:lle, Xbox Series X/S:lle sekä PC:lle.

Vaikka kyseessä onkin "vain" vanhojen pelien tuominen tähän päivään, kerrotaan kehitysbudjetin olevan samaa luokkaa Remedyn muiden isojen tuotantojen kanssa. Vuonna 2019 julkaistun Controlin budjetin on kerrottu olleen hieman vajaat 30 miljoonaa euroa. Remedyn tiedotteen mukaan Rockstar haluaa pelin tuotoista ensin omansa takaisin, minkä jälkeen suomalaisyhtiöllä on oikeus rojalteihin.

Kehitys on vielä varhaisessa vaiheessa, eikä Remedy paljastanut mitään julkaisun aikataulusta. Pelijulkaisu Kotaku arvelee kehityksen vievän vuosia, mistä johtuen peliä ei tulla näkemään vanhemmilla PlayStationeilla tai Xboxeilla, vaan ainoastaan uusimmilla.

Max Paynet luodaan uudelleen Remedyn Northlight-pelimoottoria käyttäen, joten luvassa pitäisi olla kaikin puolin päivitetty pelikokemus. Samaa moottoria on käytetty muun muassa Controlissa ja Quantum Breakissa, joista kumpikin on saanut ylistäviä arvioita muun muassa grafiikastaan.

Northlight-moottoria käytetään myös Remedyn tulevassa Alan Wake 2 -pelissä. Alkuperäisen Alan Waken remasteroitu versio julkaistiin viime vuonna.

Lue myös: Kansainvälisesti arvostetun espoolaisen peliyhtiön h-hetki lähestyy vuosien uurastuksen jälkeen – uutuuspeli Controlin hahmo puhuu avoimen suomalaista rallienglantia

Lähteet: Remedy, IGN, Kotaku, PC GamerGamesIndustry, Dualshockers

Tuoreimmat aiheesta

Videopelit