Oulun poliisilaitos kokeilee ensimmäisenä Suomessa järjestelmää, joka vaihtaa hälytysajossa oleville poliisiautoille liikennevalot automaattisesti vihreiksi.
Valoetuusjärjestelmä ratkaisee poliisille tutun ongelman. Hälytysajossa joutuu usein ajamaan päin punaisia.
– Uuden järjestelmän suurin hyöty on liikenneturvallisuuden paraneminen ja se, että voidaan aina varmistaa avunsaanti paikalle mahdollisimman nopeasti, sanoo ylikomisario Arto Autio Oulun poliisilaitoksesta.
Vihreässä aallossa ajaminen purkaa ruuhkia poliisiauton edeltä, eikä matka näin takkuile jonojen takia. Normaalia kovempaa partiot eivät ajat, vaan aikaa säästyy juuri sujuvuuden takia.
Turvallisuutta järjestelmä parantaa siksi, että hälytysajoneuvojen risteyskolareista valtaosa sattuu silloin, kun kanssa-autoilija ei syystä tai toisesta huomaa hälytysajoneuvon ajavan päin punaisia risteykseen.
– Siinä vaiheessa, kun tulimme risteykseen, ihmiset joutuivat tekemään äkkijarrutuksia, jolloin syntyi peräänajon riski jo pelkästään siviilihenkilöiden kesken. Lisäksi oli kylkeenajon riski, kun me yllättäen tulimmekin heidän eteensä risteävästä suunnasta, jossa pitäisi olla punainen valo, kuvaa vanhempi konstaapeli Jarno Väliaho Oulun poliisilaitokselta.
Oululaisinsinööri HALIn isä
HALIKsi ristitty järjestelmä on ollut aiemmin käytössä Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa, mutta se on koskenut vain paloautoja ja ambulansseja.
Idean isä, eli Oulun kaupungilla työskentelevä liikenneinsinööri Jukka Talvi korostaa, että järjestelmä on ainoa Suomessa, joka takaa hälytysajoneuvoille vihreät valot täysin automaattisesti. Sekä liikennevaloihin että ajoneuvoihin on asennettu laitteet, jotka kommunikoivat palvelimen kautta.
– Hälytysajoneuvot lähettävät sekunnin välein paikkatietoa palvelimelle ja sitten palvelin ohjaa liikennevaloja tämän paikkatiedon perusteella. Kuljettaja saa ajella, missä haluaa ja aina vihreät vaihtuvat automaattisesti, Talvi sanoo.
Uusin HALI-versio on ollut Oulussa käytössä pari vuotta ja sen aikana hälytysajossa oleville autoille ei ole sattunut yhtään risteyskolaria. Aiemmin kolareita sattui Oulussa pari vuodessa.
Kiinnostusta maailmalla
Kun järjestelmä otettiin Oulussa käyttöön paloautoissa ja ambulansseissa, hintalappu oli kohtuullinen.
Laiteasennukset pariinsataan liikennevaloristeykseen ja muutamaankymmeneen ajoneuvoon maksoivat noin neljännesmiljoonan. Siis saman verran kuin yksi vakava risteysonnettomuus saattaa maksaa kaupungille.
– Vaikutusarvioinnin mukaan järjestelmä on maksanut itsensä takaisin alle vuodessa, Talvi sanoo.
Talvi on kiertänyt esittelemässä laitetta ympäri maailmaa Japania myöten, mutta tällä hetkellä haaveet ovat vielä Suomen tasolla.
– Sille ei olisi teknistä estettä, että kaikki Suomen hälytysajoneuvot olisivat samassa järjestelmässä kiinni ja että HALI ohjaisi sitten kaikkia Suomen liikennevaloja. Haave on ehkä kaukana, mutta kyllä sinne voidaan päästä, Talvi pohtii.
Tällä hetkellä Itä-Suomen kaupungeissa pohditaan HALIn käyttöönottoa pelastustoimeen. Kainuussa järjestelmä otettiin käyttöön tänä vuonna.