Pääkaupunkiseudun junaliikenteen kilpailutukseen houkutellaan yhtiöitä muun muassa uusilla junilla.
Helsingin Seudun Liikenteen (HSL) alueen raiteilla suhisee nyt 81 uutta Flirt-junaa, joista viimeinen otetaan käyttöön tänään. HSL on aloittelemassa junaliikenteen kilpailutusta, jonka voittaja saa käyttöönsä nämä uudet junat.
HSL:n alue käsittää Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisen sekä Kirkkonummen, Keravan ja Sipoon.
Työvoimaksi on tarjolla pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteen nykyistä VR:n henkilökuntaa, joka siirtyy kilpailutuksen voittajan riveihin vanhoina työntekijöinä.
HSL:n kilpailutushankkeen hankepäällikkö Kimmo Sinisalo sanoo, että VR:n työntekijöiden siirtyminen on pikemminkin etu kuin hidaste, kun kilpailutukseen haetaan osallistujia.
– Ei tarvitse käyttää aikaa työvoiman rekrytoimiseen ja koulutukseen, Sinisalo sanoo.
Kilpailutus pyörähtää käyntiin lokakuussa, kun HSL pitää liikenne- ja viestintäministeriön kanssa yhteisen esittelytilaisuuden Suomen rautatiemarkkinoista kiinnostuneille yhtiöille.
Liikenne- ja viestintäministeriö etsii operaattoria Etelä-Suomen taajamajunaliikenteeseen eli Helsingistä Tampereen ja Lahden suuntaan.
Sinisalo sanoo, että alustavien tunnustelujen mukaan HSL-alueen junaliikenteestä on kiinnostunut kymmenkunta yhtiötä.
HSL toivoo, että päätös lähiliikenteen junaoperaattorista on tehty ennen kesää 2020. Uusi operaattori – tai vanha eli VR, jos se menestyy kilpailutuksessa – pyörittää junaliikennettä kesällä 2021.