Istahdimme aamupäiväksi Helsingin kaupungin rakentamislaitos Staralle töitä tekevän yrittäjän kyytiin. Kuorma-autolla keskustassa ajaminen vaatii malttia ja ennakointia.
Tapaan yrittäjä Jari Rasin aamutuimaan varikolla Jätkäsaaressa. Tarkoituksenani on hypätä aamupäiväksi hänen kuorma-autonsa kyytiin ja kurkistaa kaupunkia ammattikuskin paikalta. Kuorma-autoja näkee päivittäin paljon ahtaissa paikoissa kaupunkiliikenteessä, mutta harvoin sitä tulee ajatelleeksi, minkälaista sellaisen ratin takana on ahtaissa ja vilkkaasti liikennöidyissä paikoissa.
Kiipeän MAN TGS 26.360 -kuorma-auton ohjaamoon. Ovesta löytyvä mallinimi kiinnittää huomion ja se on luonnollisesti ammattikaluston kohdalla hyvin funktionaalinen. MANin tapauksessa numeroista 26 kertoo auton kokonaismassan tonneina, ja luku 360 tarkoittaa tehoa hevosvoimina. Sisälle asti päästessä huomio kiinnittyy ohjaamon kuljettajakeskeisyyteen. Kojelauta on käännetty keskeltä voimakkaasti kuljettajaan päin. Kuten henkilöautoissa myös kuorma-autoissa ohjaamot ovat muuttuneet paljon viimevuosina ja ergonomiaan kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota. Etenkin ammattikaluston kohdalla tämä on äärimmäisen tärkeää jo pelkästään kuljettajan terveyden kannalta.
Rasi kääntää auton tottuneesti ahtaalla parkkipaikalla ympäri, ja suuntaamme ensimmäisenä Staran varikolla keräämään päivän kalustoa. Rasi on itsenäisyyspäivän aattona mukana viimeistelemässä tulevan juhlapäivän viettoon tarvittavia liikenteen poikkeusjärjestelyjä. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa ajo- ja pysäköintikieltojen asettamista oikeille paikoille. Mellakkasuojaukset ja muut suuremmat rakenteet on viety paikoilleen jo aikaisemmin edeltävinä päivinä.
Kuorma-auton ratin takana ei saa olla kiire, ja suuren massan myötä kuljettajalla on myös suuri vastuu.
Kyytiin nostetaan paitsi tarvittavat kyltit, myös niiden pystyttämiseen tarvittavat tuet. Tämä on ensimmäinen vaihe, jossa tulee tarvetta lavalta löytyvälle nosturille. Useamman sata kiloa painava betoniporsas heilahtaa tottunein ottein nopeasti lavalle, ja nosturin koura siirtyy nopeasti takaisin nostamaan seuraavaa kohdetta. Nosturin ohjaaminen käy kätevästi langattomalla kauko-ohjaimella. Kun kaikki tarvittavat välineet on kyydissä, on aika lähteä siirtymään kohteisiin.
Matkalla Presidentinlinnan kulmille kerkeämme jutella hieman paremmin itsensä yrittäjän kanssa. Nykyisin nimellä K. ja J. Rasi Oy toimiva yritys työllistää seitsemän henkeä ja monipuolisiin tehtäviin soveltuvia kuorma-autoja löytyy neljä kappaletta. Perheyrityksen historia ulottuu aina 50-luvulle saakka, joten kokemusta kaupunkiliikenteestä löytyy.
– Parikyt vuotta mä oon näitä Linnanjuhlien järjestelyjä tehnyt, mut ei oo vielä tullu Linnaan kutsua, Rasi naurahtaa, kun hän kääntää MANin keulan Tuomiokirkon kulmalle.
On aika nostaa ensimmäiset kyytiläiset paikoilleen. Etenkin keskusta-alueella järjestettävät isot tapahtumat vaativat paljon poikkeuksia liikennejärjestelyihin. Jokainen poikkeava pysäköintialue ja muut väliaikaiset merkit täytyy jonkun käydä hoitamassa paikoilleen.
Matkalla väliaikaisen taksitolpan alueelle tien vieressä on Rasin miehiä hoitamassa omia tehtäviään. Lyhyen sananvaihdon perusteella kylttien pystytyksen kanssa on ollut hieman kommunikaatiokatkoksia, ja turhaa tehdyt reissut luonnollisesti turhauttavat miehiä. Kommunikaation merkitys korostuu tällaisessa työssä, missä jokaisen palasen täytyy löytää oma ennalta määrätty paikkansa. Samasta syystä Rasi myös ottaa puhelun Staran päivystykseen ennen taksitolpan merkkien jättämistä.
– Yleensä taksialue on alkanut tästä talon kulmalta, mutta nyt piirrustuksissa oli hieman epäselvyyttä, joten parempi varmistaa asia, hän toteaa odottaessaan päivystäjän vastausta.
Taksialueen tolppapaikat löytyvät ja matka jatkuu seuraavaan paikkaan. Rasin toimintaa seuratessa huomio kiinnittyy ennen kaikkea rauhallisuuteen. Kuorma-auton ratin takana ei saa olla kiire, ja suuren massan myötä kuljettajalla on myös suuri vastuu. Kaikessa tekemisessä täytyy olla turvallisuus etusijalla, ja tämän vuoksi on tärkeää ennakoida liikennettä. Korkea istuma-asento antaa tähän oivat puitteet, mutta myös apuvälineet ovat parantuneet vuosien myötä Kuljettajan tehtävää ajatellen esimerkiksi hyvän näkymän joka suuntaan tarjoavat peilit ja kamerat, mutta myös tehokkaat työ- ja huomiovalot, ovat parantuneet viime aikoina.
Oman lukunsa kookkaan auton ajamiseen tuo luonnollisesti suuri fyysinen koko. Kaistaviivojen sisällä pysyminen vaatii tarkkaa työskentelyä, mutta se ei esimerkiksi risteystilanteissa aina vain ole fyysisesti mahdollista. Näissä tilanteissa kanssa-autoilijoilta vaaditaan ymmärrystä isompaa kohtaan.
Kapuan portaita pitkin alas liikenteen aitiopaikalta ja on aika kiittää Rasia pikaisesti kaupunkikierroksesta. Jo yksittäinen aamupäivä kuorma-auton kyydissä kantakaupungissa opettaa arvostamaan ammattikuljettajia uudella tavalla. He tekevät työtä, josta harvemmin tulee suoraa kiitosta, mutta joka on äärettömän arvokasta esimerkiksi tässä tapauksessa liikenteen toimivuuden kannalta. Kannattaakin muistaa, että liikenne on yhteispeliä, jossa jokaisen palasen panos on tärkeä.
Kuvat: Mikko Autio
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.