Volkswagen on markkinajohtaja Transporterin kokoluokan pakettiautoissa. Kuudennen sukupolven myötä Transporter on entistä henkilöautomaisempi. Teknavi kävi maanantaina tutustumassa Volkswagenin hyötyajoneuvoihin.
Ulkoiset muutokset autossa ovat varsin vähäiset ja mitatkin ovat ennallaan. Pinnan alla on kuitenkin tapahtunut ja T6-mallinimellä tunnettuun Transporteriin saa laajan kattauksen mukavuus ja turvallisuusvarusteita kuten jatkokolareita ehkäisevä monitörmäysjarrutusjärjestelmä, automaattinen hätäjarrutustoiminto sekä aktiivinen vakionopeudensäätimen.
Uutuudesta on tarjolla kaksi koripituutta ja kolme korikorkeutta. Umpipakettiauton lisäksi hinnastosta löytyvät monipuolisesti muunneltavissa olevat lavamalli ja pelkkä alusta. Mitat ovat identtiset edeltäjän kanssa. Moottorit on päivitetty EURO6-päästönormit täyttäviksi, joskin myynnissä on vielä pakettiautopuolella vuoden loppuun saakka myös vanhan sukupolven moottoreita. Uusien moottorien kohdalla kulutus ja samalla päästöt ovat pienentyneet, kun taas tehot ja väännöt ovat nousseet. Moottoreita on tarjolla tehoväliltä 62-150 kW (84-204 hv) ja yhdistelmistä riippuen auton saa nelivetoisena, automaatilla tai näiden yhdistelmällä.
Pikaisen testilenkin perusteella automaattivaihteistolla ja 103 kW dieselmoottorilla varustettu umpipakettiauto on vakuuttava yhdistelmä. Koeajossa ollut moottori tosin vielä edusti vanhempaa sukupolvea ja tulee pian korvautumaan uudella 110 kW tehoisella ja EURO6-normit täyttävällä versiolla. Äänieritystä on parannettu ja jousitusmukavuus on tyhjänäkin yllättävän hyvä. Ajaminen on vaivatonta ja korkea istuma-asento tarjoaa hyvät näkyvyyden liikenteeseen. Multimediajärjestelmä on sama kuin Volkswagenin henkilöautoissa ja ergonomia on kuljettajan paikalla kohdallaan. Kokonaisuudessaan tunnelma on hyvin henkilöautomainen.
Uudella EURO6-päästönormit täyttävällä 75 kW tehoisella moottorilla varustettuna Transporterin hinnat alkavat 34 822 eurosta.