Pakkanen piinaa vanhoja akkuja – "Kun on pakkasta 20 tai 25 astetta, ei enää tiedä mihin lähtisi, niin paljon on kysyntää hinausautoille"

1:48img
Julkaistu 27.01.2019 22:25
Toimittajan kuva

Saara Rantanen

saara.rantanen@mtv.fi

Kovilla pakkasilla teiden varsilla näkyy aina joskus kesken matkan hankeen uupuneita autoja. Todennäköisin syy on akun uuvahtaminen.

– Nykyaikaiset autot ovat täynnä elektroniikkaa, ja ne todella tarvitsevat sähköä. Jos akku ei pysty sitä toimittamaan, matka loppuu siihen, kuvailee tilannetta korjaamoyrittäjä Matteo Mossa.

Pakkasen tuomia vaikeuksia voi torjua ennakkoon huollattamalla autonsa säännöllisesti, käyttämällä lohkolämmitintä ja asennuttamalla etumaskiin peitteen, joka suojaa auton tekniikkaa ajoviimalta.

– Suosittelen lohkolämmittimen käyttöä 1,5 - 2 tunnin ajan ennen lähtöä, sanoo Mossa.

Akun huonoa kuntoa ei ole helppo havaita, mutta yhden ennusmerkin Matteo Mossa tietää.

– Jos auton käynnistyminen tuntuu vaivalloiselta nollakelissä, se kannattaa vaihtaa, sillä kymmenen asteen pakkasessa se hajoaa varmasti. Muita ennusmerkkejä en tiedä, sanoo Matteo Mossa.

Hinausautoilla kiireitä

Pakkasten kiristyessä nousee hinausautopalveluiden kysyntä.

– Kun on pakkasta 20 tai 25 astetta, ei enää tiedä mihin lähtisi, niin paljon on kysyntää hinausautoille, sanoo toimitusjohtaja Pasi Kellokumpu Erihinauksesta.

Riippumatta siitä, kuinka hyvin on autonsa huoltanut, voi matka päättyä tien poskeen. Niihin tilanteisiin on muutama hyvä neuvo.

– Pysäytä auto mahdollisimman turvalliseen paikkaan. Laita hätävilkut heti päälle ja varoita muuta liikennettä varoituskolmiolla, neuvoo Kellokumpu.

Ja jo ennen liikkeelle lähtöä on hyvä katsoa, että kaikki autoon tulevat ovat pukeutuneet kunnolla.

– Tulemme niin pian kuin mahdollista, mutta odotellessa tulee kylmä ilman kunnon vaatetusta, sanoo Kellokumpu.

Erikoistilanteita huomioitava

Ne autoilijat, joiden auto toimii ja matka jatkuu, sivuuttavat usein erikoistilanteet turhan rennosti.

– Kyllä siellä saa silmät selässä olla, kun tien poskessa auttaa kesken matkan hajonnutta autoa, kertoo Kellokumpu.

Monet autoilijat ohittavat tilanteen liian kovalla nopeudella ja turhan läheltä.

– Emme ole tiellä yhtään sen enempää kuin on työn vuoksi pakko.

Kellokumpu soisikin, että keltaisiin vilkkuviin valoihin suhtauduttaisiin vähän varovaisemmin. Vilkut ovat päällä vain silloin, kun työtä tehdään. Ne varoittavat erikoistilanteesta.

Tuoreimmat aiheesta

Talvi