Akun kunto kannattaa tarkastaa ennen pakkasia. Asiantuntija suosittelee hankkimaan akulle pakkasvahdin.
Ensimmäinen kunnon pakkasaamu hyydytti autot eri puolilla Pohjois-Suomea. Se näkyi heti soittoina hinaus- ja tiepalveluun sekä autojen huoltokorjaamoihin.
– Aamusta lähtien pihassa on ollut kymmenien autojen jono odottamassa akun vaihtoon. Sen arvasi, kun pakkanen laski lähelle -20 astetta. Näin käy joka talvi. Pakkanen yllättää, sanoo oululaisen Akkutalo Markukselan yrittäjä Esko Markuksela.
Nykyautoissa on runsaasti virtaa kuluttavia lisälaitteita, kuten lisälämmitin eli webasto. Akun kunto kannattaisi tarkastaa ennen pakkasia. Akun käyttöikä on autosta riippuen 3–5 vuotta, Markuksela kertoo.
– Vanha akku oli ihan pimeänä, kun olin lähdössä remonttityömaalle. Lisävirralla sain auton käyntiin ja ajoin suoraan tänne Akkutaloon, kertoo Länsi-Rajan Rakennussaneeraus Oy:n työntekijä Harri Eskelinen.
Hän odotti, kun Akkutalon myyjä Matias Hauru vaihtoi pakettiauton ahtaaseen konetilaan uuden akun pihalla pakkasessa Oulun Toppilassa.
Eskelisen vieressä vaihtovuoroa odotti oululainen Kimmo Vahtola.
– Tytär tuli autollaan antamaan virtaa, kun en saanut autoani käyntiin. Sen jälkeen en ole uskaltanut sammuttaa moottoria. Vaihdetaan pian uusia akku. Vanha kesti noin neljä vuotta, Vahtola kertoo.
– Emme suosittele lisävirran antamista, koska uusissa autoissa on niin paljon herkkiä laitteita, jotka voivat rikkoutua ylimääräisestä virtapiikistä, sanoo Autotalo Wetterin teknisen palvelun päällikkö Juha Pönkkö.
Hän kehottaa kernaammin soittamaan tiepalveluun.
LUE MYÖS: Timothyn "siivousmetodi" puhdistaa pihatien lumesta hetkessä – ei kuitenkaan kannata kokeilla: "Mikä voisikaan mennä pieleen?"
"Sähköautolla ei saa mennä antamaan lisävirtaa tavalliseen polttomoottorikäyttöiseen autoon"
Lisäksi Pönkkö neuvoo ostamaan autoon noin 300 euron hintaisen auton akun pakkasvahdin, joka lataa automaattisesti akkua verkkovirralla juuri sen verran kuin akku sitä tarvitsee. Lisäksi on saatavilla akun lämmitin, joka pitää akun sopivan lämpimänä, jotta akku kykenee pakkasellakin ottamaan virtaa kunnolla vastaan.
– Jos virtaa joutuu antamaan, niin kummassakaan autossa ei saa olla kaapeleiden kytkentähetkellä virta päällä eli antavan auton moottori pitää sammuttaa. Lisäksi pitää tarkistaa ennen käynnistystä, että punainen johto on varmasti kiinnitetty molempien autojen plusnapaan ja tumma johto miinusnapaan tai runkoon, Markuksela sanoo.
– Myöskään sähköautolla ei saa mennä antamaan lisävirtaa tavalliseen polttomoottorikäyttöiseen autoon eikä päinvastoin, huomauttaa Pörhön Autoliikkeen automyyjä Mika Mähkönen.
Pakkanen hyydyttää Mähkösen mukaan myös täyssähköautojen akkuja. Tällöin sähköauto on viisainta kuljettaa hinausautolla lähimpään latauspisteeseen tai huoltoon.
– Pakkanen vaikuttaa heikentävästi sähköauton toimintasäteeseen. Se oppii kokemuksesta varsinkin pohjoisen oloissa. Tuleva talvi näyttää sen, sillä Oulussakin alkaa jo olla melko paljon uusia täyssähköautoja, hän sanoo.