Pakkaset aiheuttavat joka talvi ongelmia autoilijoille. Pienellä ennakoinnilla moni matkan keskeytyminen olisi kuitenkin vältettävissä. Paukkupakkasiin kannattaakin valmistautua muun muassa tarkistamalla akun kunto.
Tällä viikolla koko Suomeen on luvassa hyytävää ilmaa, mikä tarkoittaa perinteisesti ongelmia autoilijoille. Autoliiton mukaan avustuspuheluita on tällä viikolla luvassa paljon.
Autoilijan on kuitenkin helppo varautua yllätyksiin. Jo muutaman pienen asian tekeminen voi säästää isoilta ongelmilta.
Pienellä ennakoinnilla minimoit riskit
Autoliiton tilastot kertovat, että yleisin tielle jäämisen syy on akkuperäinen ongelma. Usein matka ei ole tällöin päässyt edes alkamaan, vaan auto ei yksinkertaisesti käynnisty.
Akun kunto kannattaa testauttaa säännöllisesti. Mikäli akku alkaa testin mukaan olla tiensä päässä tai se oireilee esimerkiksi autoa käynnistettäessä, kannattaa se vaihdattaa ennen kuin auto jättää ensimmäisen kerran tielle.
Akun elinikään voi vaikuttaa omalla toiminnallaan. Varsinkin pakkasilla lyhyiden matkojen ajamista pitää välttää. "Nurkka-ajossa" eli silloin, kun ajetaan vain lyhyitä matkoja esimerkiksi työpaikalle tai töistä kotiin, akku ei ehdi latautua ja jonakin aamuna auto ei välttämättä enää käynnisty.
Monelta lisäksi unohtuu, että myös polttoainekäyttöinen lisälämmitin tyhjentää akkua.
– Polttoainekäyttöisten lisälämmittimien yleistyminen näkyy akkuongelmien määrässä. Harva tulee ajatelleeksi, että polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käytön jälkeen pitäisi ajaa vähintään yhtä kauan kuin lämmitin on ollut päällä, jotta akku ehtii latautua, Autoliiton kenttäpäällikkö Tero Hartikainen sanoo.
Hartikainen vinkkaa, että älykäs ylläpitolaturi huolehtii varaustilan säilymisestä ja osaa kertoa, milloin akku on vaihtokunnossa.
Tarkista nesteet ja dieselin pakkaskestävyys
Akun kunnon lisäksi olisi syytä tarkistaa jäähdytin- ja pesunesteen pakkaskestävyys, sillä liian laimeat nesteet voivat jäätyessään rikkoa putkia ja letkuja. Dieselautolla ajavien tulee huomioida, että tankkaavat riittävän pakkaskestävää polttoainetta.
– Jos on luvassa todella kovia pakkasia, kannattaa hakeutua tankkaamaan huoltoasemalle, josta saa arktista dieseliä. Polttoaineen pakkaskestävyyden voi tarkistaa dieselpistoolin vieressä olevasta tarrasta, Hartikainen neuvoo.
Myös matkan katkeamiseen kannattaa varautua, vaikka auto olisi huollettu ja huippukunnossa. Autossa on syytä pitää mukana lämmintä vaatetta lyhyilläkin matkoilla.
– Moottorin sammuessa auto jäähtyy todella nopeasti ja matkustajille tulee äkkiä hätä. Autossa kannattaa säilyttää myös heijastinliivejä siltä varalta, että autosta joudutaan poistumaan. Ja tietenkin pitää huolehtia siitä, että avustusnumerot ovat puhelimen muistissa ja puhelimen akussa virtaa, Hartikainen muistuttaa.
Lähde: Autoliitto
***
1:03