Junaliikenteen viime päivien ongelmat johtuvat niin raiteista kuin junakalustostakin. Myöhästymisiä ei voi näillä säillä välttää. VR torjui ongelmia ennakkoon harventamalla junavuoroja.
– Näillä säillä ongelmia on niin ratainfran kuin kalustonkin kanssa, sanoo VR:n liikennejohtaja Petri Auno.
Rataverkon Akilleen kantapääksi ovat muodostuneet vaihteet.
– Pakkanen, lumi ja tuuli yhdessä tukkivat kääntyvät vaihteet eikä sähkölämmittimet pysty pitämään niitä sulina, kuvailee liikennejohtaja Auno.
Vaihteiden sähkölämmityksen lisäksi vaihteita myös harjataan lumesta puhtaaksi, kun sääolot sitä vaativat. Työn tekevät vaihdepartiot, jotka hälytetään tarvittaessa paikalle.
Helsingin ratapihalta tai ratapihalle lähtee tai tulee juna kerran minuutissa. Siksi vaihdepartiot eivät ehdi pitää vaihteita puhtaina. Vuorojen harventaminen vaikeimmissa sääolosuhteissa mahdollistaa vaihdepartioiden tehokkaan toiminnan ja takaa liikenteen kohtuullisen sujuvuuden.
Vaihteiden kääntymättömyys on toki ongelma koko rataverkolla eikä vain Helsingissä, mutta muualla liikenne ei ole yhtä tiheää eikä vaihteita yhtä paljon.
– Helsingin rautatieaseman, Pasilan ja Ilmalan alueella on satoja vaihteita, joista mikä tahansa saattaa aiheuttaa kääntymättömyydellään ongelmia, jotka heijastuvat koko rataverkkoon, sanoo Auno.
Paineilma kaluston pulma
Junakalustokin on lujilla kovassa pakkasessa. Junissa on tekniikkaa, joka toimii paineilmalla.
– Paineilmajärjestelmä on arka kosteudella ja kosteus taas jäätyy pakkasilla, mikä haittaa järjestelmän venttiilien toimintaa, selittää Auno junatekniikkaa.
Paineilmalla toimivat mm. jarrut ja ovet.
– Tietenkin pakkasessa koville joutuu myös kaikki, missä on vettä eli wc:t. Siellä tapahtuu putkien jäätymisiä, minkä vuoksi wc-tiloja joudutaan sulkemaan.
Junakalustoa järjestellään eri kokoonpanoihin, mutta esimerkiksi kahden veturin yhteen liittäminen on kovalla pakkasella huomattavasti hitaampaa kuin lämpimällä säällä.
– Jarruletkujen liittäminen hidastuu, kun letkut ovat jäässä, selittää Auno junavarikon talvista arkea.
Uutta ja parempaa tulossa
Sähköveturien uusi sukupolvi tekee tuloaan Suomen raiteille. Ensimmäinen Sr3-veturi on jo tuotu Suomeen ja sen käyttöönottoa valmistellaan.
– Kaupalliseen liikenteeseen se saadaan vuoden kuluttua, arvioi Auno.
Sr3-veturia rakennettaessa on otettu huomioon niin valmistajalle kuin VR:lle kertynyttä tietoa. Esimerkiksi erilaisia suojauksia ja eristyksiä on lisätty.
– Ilmanottoaukot on siirretty veturin edestä katolle, mikä vähentää pöllyävän lumen aiheuttamia haittoja, kertoo Auno.
Uusi veturi saatiin Suomeen tammikuun alussa, mutta se ei pääse mukaan vielä tämän talven liikenteeseen.
Juttua korjattu klo 19.20. Haastateltavan nimi korjattu.