Palanen lentokoneesta irtosi viiden kilometrin korkeudessa, tämä tarkastuksissa selvisi

Yhdysvaltalainen Alaska Airlines on kertonut, että se ei ole löytänyt mitään huolestuttavaa tarkastettuaan yli neljänneksen sen Boeing 737-9 -koneistaan. Muut koneet saadaan lentoyhtiön mukaan tarkastetuksi lähipäivinä.  

Lentoyhtiö aloitti tarkastukset, kun yhteen sen koneista ilmaantui ihmisen kokoinen aukko kesken lennon Oregonin osavaltion Portlandista Kaliforniassa sijaitsevaan Ontarioon. Kone oli noin viiden kilometrin korkeudessa, kun sen runkoon rakennetun tarpeettoman uloskäynnin peittävä metallirakenne irtosi.

Kone teki pakkolaskun Oregoniin paineistusongelman vuoksi. Koneessa oli 171 matkustajaa ja kuusi miehistön jäsentä. Kukaan ei loukkaantunut.

Boengin myydyin konemalli

Kyseessä oli Boeing 737-MAX 9 -mallin lentokone, joka oli toimitettu lentoyhtiölle lokakuussa. Se on Boeingin myydyin lentokonemalli.

Lentokonemallin takaosassa on hätäuloskäynti, jota käytetään usein kansainvälisillä lennoilla. Yhdysvaltojen sisällä sen eteen saatetaan asentaa ylimääräinen penkkirivistö.

Alaska Airlines asetti tapauksen jälkeen kymmeniä Boeing-koneita lentokieltoon.

Koneen hajoamisen syytä ei vielä tiedetä.

Talouslehti The Air Current kertoo kahden tilanteeseen perehtyneen asiantuntijan mukaan koneen antaneen virheellisiä ilmoituksia paineistukseen liittyvistä ongelmista räjähdystä edeltävänä päivänä. Alaskan Airlines ei ole kommentoinut väitettä.

Finnairilla ei kyseistä konemallia laivastossaan

Yhdysvaltalaisviranomaiset ovat määränneet kaikki maassa olevat Boeing 737 MAX 9 -mallin koneet tarkistettaviksi, ennen kuin ne saavat taas lentoluvan.

Suomalaisyhtiö Finnairilla ei ole kyseistä konemallia laivastossaan.

Katso pelottava tilanne artikkelin alussa olevalta videolta.

Kaikki 737 Max -tyypin koneet olivat Euroopassa ja Yhdysvalloissa käyttökiellossa 20 kuukautta vuosina 2018 ja 2019 Etiopiassa ja Indonesiassa tapahtuneiden onnettomuuksien jälkeen. 346 henkeä vaatineet onnettomuudet johtuivat koneiden viallisesta ohjelmistosta.

Koneet saivat vuonna 2020 taas luvan liikennöidä ongelmien korjaamisen jälkeen.

Juttua päivitetty 6.1.2024 kello 21.03 muun muassa tiedolla siitä, että Finnairilla ei ole uutisen kaltaista lentokonemallia laivastossaan.

Juttua korjattu 10.1.2024 kello 20.43: Jutussa kerrottiin virheellisesti irronneen osan olleen ikkunapaneeli. Irronnut osa oli lentokoneen runkoon rakennetun tarpeettoman varauloskäynnin peittävä metallirakenne, ei ikkunapaneeli. Korjattu myös osan irronneen, ei räjähtäneen.

Lue myös:

    Uusimmat