Alaska Airlinesin lentäjät ovat kertoneet, että perjantaina hätälaskun tehnyt matkustajakone oli varoittanut paineistushäiriöistä jo ennen onnettomuutta, kertoo uutistoimisto Reuters.
Yhdysvaltojen kansallisen liikenneturvallisuuslautakunnan (NTSB) puheenjohtaja Jennifer Homendy sanoi myöhään sunnuntaina, että kyseisen koneen automaattisen paineistuksen vikavalo syttyi 7. joulukuuta, 3. tammikuuta ja 4. tammikuuta. Homendyn mukaan on kuitenkin toistaiseksi epäselvää onko näiden ja perjantaisen onnettomuuden välillä yhteyttä.
Alaska Airlinesin Boeing 737 MAX 9 -mallisen lentokoneen seinäpaneeli irtosi Alaska Airlines -yhtiön lennolla perjantaina. Tämän seurauksena koneen paine laski äkillisesti ja se joutui tekemään hätälaskun Oregonin Portlandiin. Koneessa oli 171 matkustajaa ja kuusi miehistön jäsentä. Kukaan ei loukkaantunut onnettomuudessa.
Lue myös: Lentokoneen kylkeen tuli iso reikä kesken lennon USA:ssa – kamera tallensi tilanteen: "Julistamme hätätilan"
Homendyn mukaan äkillisen paineenlaskun seurauksena myös koneen ohjaamon ovi räjähti auki. Homendy sanoi, että tilannetta ohjaamossa on kuvailtu kaoottiseksi. Lisäksi kommunikoinnin kerrotaan olleen hankalaa. Avoimesta ovesta lensi ulos ohjaamon asiakirjoja ja toisen lentäjän kuulokkeet.
Koneesta irronnut seinäpaneeli peitti valinnaisen poistumisoven. Irronnut osa löytyi NTSB:n ja paikallisen median mukaan sunnuntaina opettaja "Bobin" takapihalta Portlandin esikaupungista Cedar Hillsista.
– Kiitos Bob, helpottunut Homendy kommentoi.
Homedy sanoi myös, että koneen ohjaamon äänitallennetta ei enää ole. Tallennus alkaa alusta kahden tunnin jälkeen, ja uusi tallenne nauhoitetaan edellisen tallenteen päälle.
Kyseinen lentokone oli uusi ja se oli toimitettu lentoyhtiölle lokakuussa. Kyseessä on Boeingin myydyin lentokonemalli.
Lue myös: Palanen lentokoneesta irtosi viiden kilometrin korkeudessa, tämä tarkastuksissa selvisi
Yhdysvaltain lentoturvallisuusviranomainen (FAA) on määrännyt kaikki Yhdysvalloissa olevat Boeing 737 MAX 9 -koneet väliaikaiseen lentokieltoon ja ylimääräisiin tarkastuksiin, ennen kuin ne saavat taas lentoluvan. Finnairilla ei ole kyseistä konemallia laivastossaan.
Vuosina 2018 ja 2019 kaksi Boeingin 737 MAX 8 -mallin konetta joutui vakavaan onnettomuuteen. Konemalli laitettiin Euroopassa ja Yhdysvalloissa lentokieltoon.
Vuonna 2020 koneet saivat taas liikennöidä ongelmien korjaamisen jälkeen.