189 ihmistä kuoli, kun Boeing 737 Max putosi suunnitteluvirheen vuoksi ja muissakin Boeing-koneissa on murtumia – vuosi turman jälkeen valmistaja haluaa palauttaa kielletyn lentokonemallin liikenteeseen

4:12imgVideo: Kymmenistä Boeingin koneista löydettiin jälleen vikoja.
Julkaistu 29.10.2019 06:58

Ville Mäkilä

ville.makila@mtv.fi

Lion Airin kone putosi Indonesiassa tasan vuosi sitten. Turmassa menehtyivät kaikki koneessa olleet 189 ihmistä.

Samantyyppinen turma sattui Etiopissa viime maaliskuussa, jolloin Ethiopian Airlinesin kone putosi. Onnettomuudessa menehtyi kaikki koneessa olleet 157 ihmistä.

Molemmissa onnettomuuksissa pudonnut lentokone oli malliltaan Boeingin 737 Max. Ne ovat olleet maailmanlaajuisesti lentokiellossa maaliskuusta lähtien.

Lue myös: Uutta tietoa Etiopian ja Indonesian turmakoneista: Molemmista puuttui turvallisuutta parantavia lisämaksullisia osia

Suunnitteluvirhe osasyynä putoamiseen

Lentokonevalmistajan suunnitteluvirhe oli osasyynä Lion Air -yhtiön Boeing 737 Max -matkustajakoneen putoamiseen. Suunnitteluvirhe ilmenee Indonesian liikenneturvallisuuskomitean tutkimuksesta.

Boeingin sakkauksenestojärjestelmän suunnitteluvirheen lisäksi lentäjiä ei ollut koulutettu riittävästi toimintahäiriön varalle, ilmenee tutkinnasta. Lisäksi lentohenkilöstö ei osannut hoitaa hätätilannetta sen vaatimalla tavalla.

Ethiopian Airlinesin mukaan sen turmakoneen lentäjä raportoi ongelmista koneen hallinnassa heti nousun jälkeen ja pyysi lupaa palata takaisin pääkaupunki Addis Abeban kentälle. Kone syöksyi maahan vain hieman myöhemmin.

Lue myös: Boeingin suunnitteluvirhe osasyy 189 ihmisen hengen vaatineeseen lentokoneturmaan – lentäjiä ei ollut koulutettu riittävästi

Miljardiluokan tappiot

Lentokieltoon asetetut lentokoneet ovat aiheuttaneet yritykselle miljardiluokan tappiot. Lentokielto on kokonaisuudessaan maksanut yhtiölle yli yhdeksän miljardia dollaria eli noin kahdeksan miljardia euroa.

Lue myös: Katastrofikoneen lentokielto ahmi Boeingin voitoista yli puolet – yhtiö haluaa 737 Maxin liikenteeseen vielä tänä vuonna

Yhtiön toimitusjohtaja Dennis Muilenburg sanoo, että turmakonemalli voitaisiin saada takaisin liikenteeseen vielä tänä vuonna.

– 737 Max -mallin turvallinen paluu on tällä hetkellä yhtiön ensisijainen päämäärä ja edistymme jatkuvasti, toimitusjohtaja sanoo tulostiedotteessa.

Lue myös: Turmakoneen ongelmat piinaavat Boeingia – lentokoneiden toimitukset puolittuivat, miljardivoittojen sijaan miljarditappiot

Vikoja löydetty myös muista malleista

Boeingin epäonni ei rajoitu pelkästään 737 Max-koneisiin. Boeingin 737 NG -mallisissa koneissa on havaittu rakenteellisia murtumia, joiden vuoksi koneita on vedetty käytöstä.

Lue myös: Boeing-lentokoneissa havaittiin uusia vikoja: Kymmenien siivissä murtumia – SAS veti koneita käytöstä

Uutistoimisto Reuters kertoi lokakuussa, että yhtiön mukaan sen tutkituista 810 koneesta yhteensä 38:sta löytyi murtumia, jotka vaativat korjausta ja osien vaihtoa. Koneet pysyvät maassa kunnes korjaukset on tehty.

Tuoreimmat aiheesta

Boeing