Mercedes-talli teki Austinissa viime hetken muutoksia takarenkaidensa vanteisiin, koska pelkäsi Ferrarin protestia, paljastaa motorsport.com.
Mercedeksen vanneratkaisu oli tikunnokassa jo ennen kilpailua, koska Ferrari halusi Kansainväliseltä Autoliitolta FIA:lta selvitystä aiheesta. Mercedeksen takapyörien keskiöissä ja vanteissa on reikiä, jotka helpottavat ilmavirtauksia ja edesauttavat rengaslämpöjen lämpötilan hillitsemistä riittävän viileänä.
Motorsportin mukaan vanneratkaisu voi selittää osaltaan sitä, miksi Mercedes on ollut kauden jälkipuoliskolla niin vahva taistelussa Ferraria vastaan.
FIA teki tarkistuksensa ja piti Mercedeksen vanteita säännönmukaisina. Tilanteesta teki hankalan se, että FIA:n näkemykset ovat "ohjeellisia" ja lopullisen päätöksen tekee kunkin kisan tuomaristo.
(Artikkeli jatkuu videon alla)
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Käytännössä tämä johti siihen, että FIA:n selvitysten jälkeen asiaa edelleen kyseenalaistanut Ferrari olisi voinut tehdä asiasta protestin. Motorsportin tietojen mukaan Mercedes ei halunnut ottaa mitään riskiä protestista, vaan teki viime hetken muutoksia vanteisiinsa.
Muutosten lopullista vaikutusta kilpailun lopputulokseen on mahdotonta arvioida. Kolmanneksi sijoittunut Mersu-kuski Lewis Hamilton kuitenkin totesi kisan jälkeen, että odottamattomat asiat vaikuttivat hänen renkaidensa käyttäytymiseen. Hän oli kärkikuskeista ainut, joka kävi kahdesti varikolla – joskin hän teki ensimmäisen pysähdyksen aikaisessa vaiheessa, kun Mercedes yritti taktista voittoa. Yhtä kaikki, myös Valtteri Bottaksella oli kisassa ongelmia renkaidensa kanssa ja Ferrarin Sebastian Vettel pääsi lopussa helposti ohi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.