Red Bull -pomo avaa, miksi talli teki Mercedestä vastaan protestin – "Hattu päästä"

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner selvittää perusteellisesti, miksi F1-talli teki Mercedestä vastaan protestin DAS-ohjausjärjestelmästä.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Kauden avaava Itävallan GP suorana 3.-5.7.
Su: Itävallan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Mercedes-kuskit Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas voivat muuttaa kaksiakselisen ohjausjärjestelmän DAS:n avulla autojensa pyörien aurauskulmia. Ilmanvastusta pienentävä DAS auttaa autoja lisäämään suoranopeutta ja saamaan paremman pidon mutkiin.

Red Bull teki protestin meneillään olevana kauden ensimmäisenä kisaviikonloppuna Itävallassa perjantain harjoitusten jälkeen. Se vetosi kolmeen sääntökirjan kohtaan, jotka koskivat F1-auton eri osien aerodynaamiseen vaikutusta, jousituksen geometriaa ja jousituksen osia. Kansainvälinen autoliitto kuitenkin hylkäsi protestin varhain lauantaina, eikä DAS-järjestelmän todettu rikkovan sääntöjä. DAS on kuitenkin kielletty ensi vuodeksi.

Red Bull oli katsonut insinööreiltä saamansa palautteen perusteella, ettei DAS täyttäisi täysin tämänvuotisia sääntöjä. Hornerin mukaan talli halusi saada selvyyden asiaan mahdollisimman pian viikonlopun aikana, jotta kisatilanteeseen ei lähdettäisi epäselvyyden tilassa.

– Se olisi joko laillinen tai laiton perjantaina, jolloin tilanne antaisi Mercedeksen mahdollisuuden korjata se lauantaiksi ja sunnuntaiksi, Horner sanoi Sky Sportsille. 

Hornerin mukaan Red Bull informoi Mercedestä protestista etukäteen.

– Pohjimmiltaan järjestelmä on hyvin, hyvin monimutkainen, ja tullaan kysymykseen siitä, mitä varten ratti on.

"Tämä on, mitä on"

Nyt kun DAS on täksi vuodeksi sallittu, Hornerin mukaan kaikkea muutakin autoon liittyvää kuin rattia voitaisiin säätää muihin tarkoituksiin.

– Tämä on, mitä on. Hattu päästä Mercedekselle. Tuo on viisas järjestelmä, mutta siitä tulee hyvin vaikeaa, sisällyttäisikö sen täksi vuodeksi, kun se kielletään ensi vuodeksi. 

Auto, Motor und Sport -lehden toimittaja Tobias Grünerin mukaan Red Bullilla olisi jo valmisteilla oma DAS-järjestelmänsä.

Mercedes on pitänyt Itävallassa toistaiseksi selvästi parasta vauhtia, ja Valtteri Bottas ja Lewis Hamilton olivat aika-ajoissa nopeimmat kuskit. Red Bullin Max Verstappen lähtee kisaan kolmosruudusta.

Lue myös:

    Uusimmat