Teknavin sisältöyhteistyökumppani Hifimaailma tutustui Genevan uutuuskaiuttimiin. Laatikkomaisista yhden kotelon stereokaiuttimista tunnetuksi tullut Geneva Sound Systems yllättää uusilla langattomilla pallokaiuttimillaan. Yhdessä Base-keskusyksikön kanssa AeroSphére Small- ja Large- kaiuttimista saa kokonaisen hi-fi-järjestelmän, yhteen tai useampaan huoneeseen.
Täydellinen pistelähde, täydellinen ympärisäteilevyys. Siinä on kaksi teoreettista ihannetta, jotka ovat kiehtoneet kaiutinsuunnittelijoita varhaisista vuosikymmenistä alkaen.
Kaikista kotelotyypeistä ääretöntä baffelia parhaiten jäljittelevällä pallokaiuttimella olisi hyvät mahdollisuudet saavuttaa teoreettiset ihanteet. Siitä huolimatta vain harva valmistaja on tarttunut siihen.
Moni tunnistaa Grundigin Audioraman 1970-luvulta (mallit 4000-7000). Audioramasta on tullut jonkinlainen ikoni kaikille pallokaiuttimille, mutta myös sille, miltä 1970-luvun kaiuttimen oletetaan näyttävän.
Audiorama on kuuluisin, mutta sitäkin vaikutusvaltaisempia ovat olleet ranskalaisen Elipsonin pallokaiuttimet, BS50 esimerkiksi. Tämän tarkkaan tutkitun ja uutta teoriaa synnyttäneen kaiuttimen juuret ulottuvat 1930-luvulle.
Elipsonin pallokaiuttimista on luotisuora yhteys niin ikään ranskalaisen Gabassen vuonna 2004 esittelemään, kaiutinhistorian mahtavimpaan pallokaiuttimeen La Sphereen. Näiden väliin mahtuu monenlaista pallokaiutinyrittäjää, kuten 1990-luvulla aloittanut amerikkalainen Gallo Acoustics, mutta merkitykseltään ei yhtään edellisten veroista.
Kattokaiuttimien ja langattomien kaiuttimien esiinmarssin myötä pyöreät pallomaiset kaiuttimet ovat alkaneet jälleen kerran kiinnostaa valmistajia. Grundigkin elvytti Audioramansa vuonna 2008.
Uusilla AeroSphére-kaiuttimillaan sveitsiläinen Geneva Sound Systems asettautuu tukevasti pallokaiuttimien ajalliseen jatktumoon, mutta ei tyydy vain vanhan jäljittelyyn.
Säteilee, vaan ei resonoi
Kun kuuntelee jotakin akustista soitinta luonnossa, ääni ei tunnu tulevan laatikosta. Se tuntuu tulevan yhdestä kohdasta avaruutta ja leviävän esteettä ympäristöönsä.
Pallokaiuttimet pyrkivät jäljittelemään tätä tilannetta. Pallokaiuttimien näkökulmasta jäljittelyssä ei auta, että kaiutinelementit tai jakosuotimen komponentit ovat viimeistä huutoa. Parempi lopputulos saavutetaan hankkiutumalla eroon koteloheijastuksista, kotelon sisäisistä seisovista aalloista, diffraktioista, resonansseista.
Pallokaiuttimien suunnittelijoita on perinteisesti kiehtonut myös, että ihmisen korva on epäherkempi amplitudivaihteluille (1,5-2dB vaihtelut taajuusvasteessa) kuin äänen tulosuunnan havaitsemiselle (0,5dB). Tästä syystä kaiuttimen äänienergian oikeanlainen säteily kuuntelutilaan on aina ollut pallokaiuttimien suunnittelun polttopisteessä.
Pientä ja suurta
Genevan AeroSphére-järjestelmään kuuluu kaiuttimet Large ja Small sekä Star Wars -elokuvan mieleen tuova keskusyksikkö Base. Halkaisijaltaan noin 20 senttistä Smallia valmistaja suosittelee pienempiin tiloihin kuten esimerkiksi makuuhuoneeseen tai ruokailutilaan.
Kaiutin toistaa ääntä 1 tuuman diskanttielementin ja 4 tuuman basso-keskiäänisen voimin. Molemmille elementeille on oma dsp-ohjattu D-luokan vahvistin.
Small on monokaiutin. Stereoon niitä tarvitaan kaksi sekä AeroSphére Base -keskusyksikkö.
Jos äänienergian harmoninen ja yhtenäinen säteily yhdestä kaiuttimesta on vaikea toteuttaa, ongelmat moninkertaistuvat kahdella kaiuttimella. AeroSphére Large -pallo tarjoaa ongelmaan ratkaisun. Sen kaksi 1 tuuman diskanttielementtiä, kaksi 4 tuuman basso-keskiäänistä ja yksi kattoa kohti suunnattu 6 tuuman bassoääninen on sijoitettu kupuun siten, että Genevan omalla äänenlaajennus-prosessoinnilla kaiuttimesta saataisiin hyvin stereomainen ääni. Jokaista viittä elementtiä puskee tehokas D-luokan päätevahvistin.
Monitiekaiuttimina Small ja Large eivät ole yksipistesäteilijöitä ja siksi yhtä alttiita äänen vaihe- ja ajoituskysymyksille kuin mitkä tahansa monitiekaiuttimet. Pallomaisella kotelolla elementtien yhteensovitukseen voidaan kuitenkin vaikuttaa, aivan kuten vasteeseen ja säröihinkin. Ennen kaikkea muodolla voidaan vaikuttaa siihen, että ääni ei paikannu suoraan koteloon. Se taas edellyttää, että pallokotelo on tehty elottomaksi - Genevan tapauksessa komposiittimateriaalilla ja asettamalla basso- ja basso-keskiääniset omaan sisäkoteloonsa. Pallokaiuttimissa yleisiä resonaattoreita ei tarvita.
Nopea käyttöönotto, helppo käyttää
Äänenlaatu ja sen tekniset edellytykset ovat yksi asia. Yhtä tärkeää AeroSphére-kaiuttimissa on niiden ulkonäkö ja helppokäyttöisyys. Varsinkin viimeksimainitusta on tullut kiihkeän kilpailun kohde viime aikoina.
Sekä Small että Large näyttävät yhtä aikaa moderneilta että - kiitos Audioraman – retro-tyylisiltä, varsinkin Large ja varsinkin teräksisellä putkijalalla. Silloin kun palloja on yksi yhdessä tilassa, niistä tulee enemmän esineitä kuin kaiuttimia ja ne on helpompi sovittaa muuhun sisustukseen. Pallomainen kaiutin rikkoo tyylikkäästi suorakaiteen muotoisten pöytien, hyllyjen, hifi-laitteiden jne. säännönmukaisuutta.
Palloja peittävän vaihdettavan kankaan voi valita mustana tai punaisena. Molemmat kaiuttimet ovat virtapiuhaa lukuu nottamatta langattomia. Peruslähtökohta on, että käyttäjä hakee musiikkinsa eri äänilähteistä (Spotify Direct on tulossa) ja soittaa sitä joko wifin (Airplay, DLNA) tai bluetoothin (aptX-kodekilla) välityksellä. Yhden äänilähteen saa kiinni 3,5mm linjasisääntuloon.
Kaiuttimet saatellaan valmiiksi wifi/bt -yhteyttä varten painamalla takalevyn nuppia kunnes halutunlainen valo välkkyy etulevyn logon taustalla. Genevan verkkosivuilta ladattavalla AeroSphére-ohjainsovelluksella tarjolla olevat Larget ja Smallit otetaan järjestelmän käyttöön, valitaan äänilähde, säädetään kaiuttimien voimakkuutta yhdessä tai erikseen, ja jos tarpeen, myös äänensävyä (basso, diskantti). Ohjelmalla kaiuttimet voidaan myös käynnistää ja sammuttaa. Ohjelma on saatavana iPhonelle/iPadille sekä Android-mobiililaitteille, mutta ei Windows-laitteille eikä tietokoneille.
Järjestelmässä voi olla synkronoidusti yhteensä neljä kaiutinta. Näin yhdestä ja samasta musiikista pääsee nauttimaan samanaikaisesti koko talossa tai monta käyttäjää voi samanaikaisesti nauttia omasta musiikistaan eri huoneissa.
Kaiuttimien tyyliin sattuvasti istuva Base-keskusyksikkö tajoaa äänilähteeksi cd-soittimen tai fm/dab-radion sekä 3,5mm linjasisääntulon vielä yhdelle soittimelle. Basen paritus tapahtuu kuten kaiuttimienkin.
Basessa ei ole näkyviä ohjainkytkimiä. Ohjaaminen tapahtuu kätevästi edellä mainitulla iPhone/Android-ohjainsovelluksella tai mukana tulevalla Geneva-tyylisellä kauko-ohjaimella. Cd-levyn saa ulos aukosta myös heilauttamalla kättä kevyesti kannen päällä.
Kuuntelujen kestäessä ei esiintynyt yhteysongelmia keskusyksikön ja kaiuttimien välillä. Äänilähteiden käyttöönotto ei tapahtunut aivan käden käänteessä, mutta uusissa palloissa Geneva on luvannut viiveen lyhentyvän merkittävästi.
Solistit edellä
Jos on aiemmin kuullut Genevan house-ääntä Genevan laatikkomalleista, AeroSphére-palloja kuunnellessa ei voi olla huomaamatta äänen perheyhtäläisyyttä. Olisikin ihme, jos näin ei olisi, niin johdonmukainen ja pitkään harkitseva Geneva on ollut kehitystyössään.
Kun korva tottuu pallojen äänenväriin ja värisävyihin, tarjoavat molemmat kaiuttimet loppupeleissä komeaa kuunneltavaa laajalla skaalalla musiikkia. Jos lähin vertailukohta on putkiradio vuosikymmenten takaa, Genevan äänimaailma tuntuu diplomaattiselta ilman kosiskelevuutta tai miellyttämishalua. Äänessä on taipumattomuutta ja käsinkosketeltavuutta.
Selvästi Geneva on hakenut näille kuten muillekin kaiuttimilleen korrektia äänipolitiikan linjausta, jotta kaikenlainen musiikki tulisi kohdeltua tasapuolisesti. Näin suurelle yleisölle suunnatun kaiuttimen kanssa tulee toimiakin. Tärkeää on, että puolueettomuus ei käänny mitäänsanomattomuudeksi, ja sitä se ei näissä palloissa tee. Esimerkiksi räikeämmin äänitetyt levyt tai hankalammin toistettavat timbret toistuvat alkuperälleen uskollisesti.
Yhtälöön kuuluu, että jos äänessä on bassoja jostakin syystä suhteellisesti ottaen runsaasti, se ei estä keskialuetta ja siihen melko eleettömästi ja elegantisti kytkeytyvää diskanttia soimasta lineaarisesti.
Rautaista bassotoistoa Largesta
Se, onko bassoja liikaa, on toinen kysymys. Small-mallissa bassoja ei yksiselitteisesti ole liikaa. Kyse on enemmän siitä, miten kaiuttimen bassotoisto onnistuu tukemaan musiikkia. Ja tukeehan se, vaikka jääkin taustalle ja vaikka osallistumisen aste vaihtelee musiikkinäytteestä toiseen.
Largessa tilanne on moniselitteisempi. Yhtäältä, jos äänite on sopivan bassovoittoinen ja kuuntelutila sietää bassoja huonosti, saattavat Largen bassot haluta dominoida koko esitystä. Jos taas ehdot ovat toisinpäin, tulee Largesta kokoonsa nähden suorastaan järjettömän hyvää, matalalta murisevaa bassotoistoa.
Esimerkiksi pianon alimmat koskettimet soivat hämmentävällä voimalla ja puhtaudella, Bela Fleckin sähkö/syntikkabasso vatsanpohjaa kourivasti. Largen jälkeen puheet pallokaiuttimien bassoslammmin puutteesta on syytä haudata.
Geneva ei julkista mittaustuloksiaan, mutta jos laatikko-XL toistaa 35Hz -2dB:n pudotuksella, subjektiivisesti arvioiden Large ei jää kovin paljon jälkeen.
Largea kuunnellessa syntyy vaikutelma, että vahvan bassotoiston ja ylipäätään extrovertin äänen taustalla täytyy olla pallomaisen kotelon vähäiset heijastukset ja elottomuus: kun äänienergiaa ei imeydy kotelon seinämiin, eikä kotelo resonoi, kaikki mikä elementeistä lähtee, lähtee suoraan ulos! Pallon pintoja esteettä hyväillen luonnollisesti.
Se että Large sille liian pienessä kuuntelutilassa nostaa toisinaan bassot pintaan, on helppo ymmärtää, sillä Largen ”kohtalo” lienee usein olla yksin vastuussa koko äänentuotosta. Siksi sen ääni on rakennettu siten, että kaistan molemmat päät toistuvat kuuluvasti suuressakin tilassa. Mitä isompi tila, sen lähemmäksi seinää Largen voi viedä äänen kärsimättä.
Iso tila on Largen äänelle muutenkin eduksi: yläkeskialueen ja diskantin äänet saavat vauhtia huoneen pinnoista äänen avaruudellisuutta lisäten. Siinä missä Small kuvantaa ääntä kuten monokaiutien tekee, Largen äänikuva on nimensä mukaisesti ilmapallomaisempi, irti kotelosta ja kuitenkin kotelon ympärillä. Jonkinlainen puolistereo, erilainen stereo.
Väitän, että pääsääntöisesti kuuntelija ei huomaa kaipaavansa toista kaiutinta. Kun joskus harvoin toivoo voivansa jakaa äänen toiselle kaiuttimelle, toive ei koske solistia, vaan isoa taustaorkesteria.
Molemmat Genevan pallokaiuttimet tuottavat ääntä solistit, erityisesti laulajat (Adele, Laurie Andersson, Ellie Golding, Sara Mira, ...) edellä, mikä on sangen miellyttävä ominaisuus kaikella solistisella musiikilla.
Populaarimusiikin studiotuotokset toistuvat voimalla, eikä ääni sorru, vaikka voimakkuuden nostaisi lähelle maksimia. Tämä on hyvä asia, sillä hyvin dynaamisilla tai matalalla tasolla äänitetyt, varsinkin klassisen puolen äänitteet voivat vaatia palloilta lähes maksimivoimakkuutta.
Yhteenveto
Telakointiasemakaiuttimien aika alkaa olla ohi. Tilalla on musiikin (suora)toisto langattomasti, ja tähän Genevan ajattoman tyylikkkäät retropallot tarjoavat teknisesti ja ääneltään pätevän ratkaisun.
Siinä missä Small sopii luontevammin työpöydälle rentoa vapaa-ajan kuuntelua varten, Large on omiaan kaikenkattavaan musiikin toistamiseen. Molempien käytettävyys ja suorituskyky on sellainen, että kiinnostus pallokaiuttimia kohtaan jatkuu tulevaisuudessakin.
---
Geneva AeroSphére Small
2-tiekaiutin
1” diskanttielementti, 4” basso-keskiääninen omassa kotelossa
2 x D-luokan vahvistin
kotelon halkaisija n. 20cm
hinta 499 euroa
Geneva AeroSphére Large
3-tiekaiutin
2 x 1” diskanttielementti, 2 x 4” basso-keskiääninen, 1 x 6” bassoääninen omassa kotelossa
5 x D-luokan vahvistin
kotelon halkaisija n. 40Cm
hinta 799 euroa
---
Toimittanut: Kari Nevalainen, Hifimaailma