Koronapandemian pitkittyessä suomalaiset ovat entistä enemmän ryhtyneet käyttämään digitaalisia palveluita, kertoo Palvelualojen työnantajien eli Paltan teettämä kyselytutkimus.
Lue myös: Miten sujuu lasten ja nuorten paluu "normaaliin", jos elämästä ruudun takana on korona-aikana tullut tottumus? Asiantuntija: "Vuosi on lapsen kehityksessä pitkä aika"
Tammikuussa tehdyn kyselyn mukaan kolme neljästä vastaajasta on käyttänyt arjessaan digitaalisia palveluita pandemian aikana. Vielä kesällä Paltan edellisessä kyselyssä vastaava luku oli kaksi kolmasosaa.
Kyselyn perusteella noin 40 prosenttia suomalaisista on ottanut pandemian aikana käyttöön itselleen kokonaan uusia digipalveluita.
Suoratoistopalvelut suosituimpia
Suosituimpia digitaalisia palveluita ovat olleet sarjojen ja elokuvien suoratoistopalvelut, joita on käyttänyt yli puolet vastaajista.
Noin neljännes kertoo tilanneensa ravintolaruokaa kotiin digisovelluksella.
Niin ikään noin neljännes kertoo käyttäneensä e-kirjoja ja äänikirjapalveluita.
Naiset käyttävät digipalveluita miehiä enemmän
Kyselyn perusteella naiset käyttävät digitaalisia palveluita selvästi enemmän kuin miehet, ja he ovat myös kokeilleet miehiä useammin uusia digitaalisia ratkaisuja. Naisista yli puolet on ottanut uusia digipalveluita käyttöön korona-aikana, miehistä runsas neljäsosa.
Kyselyn toteutti Paltan toimeksiannosta Tietoykkönen. Vastaajina oli 1 000 suomalaista. Tiedonkeruu toteutettiin verkkokyselynä tammikuun lopulla.