F1-sarjaan renkaat toimittava Pirelli haluaa kuulla ensin kunnolliset perustelut ennen kuin yhtiö voi asettua aika-ajon muuttamisen kannalle.
Australiassa ajettiin uusittu pudotusmuotoinen aika-ajo, jonka kolmas osio muodostui pettymykseksi, kun paalupaikkataistelu lässähti minuutteja ennen ajoajan päättymistä. Heti seuraavana päivänä F1-tallit päättivät, että toisesta osakilpailusta lähtien ajetaan vanhalla mallilla.
Päätös tarvitsee kuitenkin F1:n strategiaryhmän ja F1-komission yksimielisen hyväksynnän. Näin ollen asian tukena pitää olla muun muassa Pirelli. Pirellin urheilujohtajan Paul Hemberyn mielestä uusittu aika-ajo ei ollut täysi katastrofi, hänen mielestään vain kolmas osio kaipaa viilausta.
– Emme ole vielä kuulleet argumentteja. Aika-ajossa oli positiivisia ja negatiivisia puolia. Q3 kaipaa parannusta, koska se, ettei autoja ollut radalla oli kaikkien mielestä huono asia. Se ratkaistaisiin helposti ottamalla Q3:een viime vuoden malli, eli ilman eliminointia, Hembery sanoi.
Hembery muistuttaa, että kahden ensimmäisen aika-ajo-osion pudotusmuoto pakotti esimerkiksi Mercedeksen aggressivisempaan rangastaktiikkaan: he joutuivat tulemaan jo Q2:ssa radalle superpehmeillä renkailla. Hemberyn mielestä se toi lisää draamaa, mitä uudistuksella juuri haettiin.
– Sillä oli vaikutusta kisaan, mikä oli alkuperäinen ajatus. Uudistus ehkä esti heitä yrittämästä päästä läpi Q2:sta pehmeällä renkaalla, mikä olisi antanut heille mahdollisuuden aloittaa pehmeällä myös kisassa, Hembery muistutti.
– Yhdessä palaverissa annettiin peruste, että muutoksen piti antaa lisäelementti kisataktiikkaan. Ja se teki sitä monella tasolla, hän totesi.
Myös Force India -talli pohtii kantaansa. Tallin apulaistallipäällikkö Bob Fernley kyseenalaistaa sitä, että päätös vanhaan aika-ajoon tehtiin ennen kuin nähtiin millaisen vaikutuksen se antoi itse kisaan.
– Kun tehdään päätöstä, jonka tarkoitus on vaikuttaa kisaan, miten helvetissä sen päätöksen voi tehdä ennen kuin kisaa on ajettu. Se oli perusteluni sunnuntaina ja olen edelleen samaa mieltä, Fernley tylytti.
Fernleyn mielestä on siis aika miettiä asiaa rauhassa ja pohtia sitä, riittäisikö vain pienempi muutos. Fernley kuitenkin totesi, että Force India ei aio olla yksinäisenä vastarannan kiiskenä, jos muut kokevat, että paluu vanhaan on paras vaihtoehto.
– Kun on kyse siitä mikä on paras faneille ja F1:lle, emme ikinä asetu tielle. Mutta me kaikki olemme painekattilassa. Siksi on sääli, että se aiotaan heittää menemään ilman että sitä on koskaan kunnolla arvioitu, Fernley totesi.
Bahrainissa ajetaan vajaan kahden viikon kuluttua, joten päätös asiasta on tultava nopeasti.