F1-sarjan käännetyn järjestyksen sprinttikisat vastustuksellaan kaatanut Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff ei pidä sähäkkää tynkäkautta oikeana hetkenä toteuttaa poikkeuksellisia kisakokeiluita.
F1-sarjassa pohdittiin mahdollisuutta lyhennettyjen sprinttikisojen järjestämiseksi aika-ajojen sijaan. MM-sarjan järjestyksen mukaisesti kuskit olisi laitettu käännettyyn järjestykseen, minkä perusteella olisi ratkaistu sunnuntain kisan lähtöruudukko.
Mercedeksen vastustuksen syyksi on epäilty sitä, että muutos sotkisi Lewis Hamiltonin mahdollisuuksia varmistaa uransa seitsemättä maailmanmestaruutta, jolla tämä nousisi Michael Schumacherin rinnalle kaikkien aikojen ykköseksi.
Monet fanit ottivat Mercedeksen vastustuksen raskaasti, mutta Wolffin mukaan koko idealla ei ollut kovinkaan vahvaa kannatusta edes fanien keskuudessa.
– Sanoimme, että tämä ei ole oikea aika kokeiluille, joilla ei, mielenkiintoista kyllä, ollut kannatusta edes F1-fanien keskuudessa, koska kyselyssä vain 15 prosenttia ilmaisi kiinnostuksensa käänteisestä lähtöjärjestyksestä, Wolff kommentoi RaceFans-sivuston mukaan.
Wolff ei kuitenkaan tarkentanut, missä tällainen kysely on järjestetty. RaceFans kertoi, että sen viime vuoden kyselyssä peräti kolme neljäsosaa oli ideaa vastaan, suurin osa vielä melko jyrkästi.
Kolme vahvaa syytä vastustukselle
Wolffin mukaan ajatus oli jo kertaalleen haudattu toimimattomana, mutta nyt kaikki muut olivat yhtäkkiä sen puolella. Mediatietojen mukaan Mercedes oli saanut asiakastiiminsä Racing Pointin tuekseen, vaikka keskikastin tiiminä tämä olisi voinut hyötyä uudistuksesta.
– Sitten joku ajattelee, että se on mahtava idea, ja se palautetaan agendalle. Täytyy siis katsoa syitä, miksi vastustimme sitä. Siihen on kolme perustavaa laatua olevaa syytä, Wolff aloittaa.
– Ensinnäkin formula ykköset on kilpailullinen laji. Paras mies parhaalla kalustolla voittaa. Emme tarvitse mitään kikkoja, jolla kisoista tehdään kiinnostavampia.
– Toiseksi tiedän sen rata-autosarjoista, että taktikoinnista tulee erittäin hyödyllistä, kun yksi kisatulos oikeastaan ratkaisee seuraavan lähtöjärjestyksen. Ajatelkaa vaikka sitä, että yhdellä kuskilla menee sunnuntain kisa huonosti, joten hän päättää keskeyttää. Se auto pääsee paalulle seuraavassa karsintakisassa.
– Sitten vielä puhtaasti suorituskyvyn näkökulmasta, niin kenellä tahansa on nopein auto, eikä se välttämättä ole meillä, saa rangaistuksen siitä suhteessa toiseksi ja kolmanneksi nopeimpaan, koska ne saavat yksinkertaisesti aloittaa edempää, Wolff listaa.