Panimot haluavat purkaa uudet mainosrajoitukset – iso pudotus mainoseuroihin

Olutmainos Kampin bussipysäkillä Helsingissä.
Viranomaisten mukaan uusia mainossääntöjä on ollut hankala valvoa.Lehtikuva
Julkaistu 19.01.2016 10:06
Toimittajan kuva

Jussi Kärki

jussi.karki@mtv.fi

@JussiKarki

Viime vuonna voimaan tulleet alkoholimainonnan uudet rajoitukset vähensivät mainontaa arviolta noin 10 prosenttia. Euroissa kyse on useiden satojen tuhansien lovesta mediamainontaan.

Kiristyksia tuli useita, esimerkiksi ulkomainonnan kielto, sosiaalisen median rajoituksia sekä tv- ja radiomainonnan rajoitukset kello 22 jälkeen.

Panimoliitto toivoo, että näistä rajoituksista luovutaan alkoholilain uudistuksessa.

– Alkoholimainonnan rajoitukset ovat malliesimerkki ylisääntelystä, jota hallitus on kärkihankkeessaan purkamassa, sanoo Panimoliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Viranomaisten mukaan uusia sääntöjä on ollut hankala valvoa. Erityisesti sosiaalisen median rajoitukset ovat herättäneet vilkasta somekeskustelua.

Suurta huomiota herätti myös viranomaisten tulkinta, että tavaramerkit jakeluautojen kyljissä ovat kiellettyä ulkomainontaa.

Tuoreimmat aiheesta

Talous