Vuoden tärkeimpänä autouutuutena palkittiin huomattavalla äänienemmistöllä Skoda Kamiq. Kärkikolmikon täydensivät Toyota Corolla ja Mazda 3.
Skoda ei ole maassamme nauttimastaan suosiosta huolimatta koskaan onnistunut pokkaamaan Vuoden auto Suomessa -kilpailun voittoa. Ennen kuin nyt.
Auto- ja liikennetoimittajat ry:n kuudetta kertaa järjestämän kilpailun voittoon ylsi tänä vuonna huomattavalla äänienemmistöllä tsekkimerkin pienin katumaasturi Kamiq.
Näin voitto ratkesi
Kisan ensimmäisellä äänestyskierroksella olivat mukana kaikki 35 uutta automallia, jotka olivat tulleet markkinoille marraskuun 2018 ja lokakuun 2019 välisenä aikana.
Kilpailun tuomareina toimivat autotoimittajat pääsivät tutustumaan ehdokkaisiin koeajopäivässä, jonka jälkeen äänestettiin, mitkä kuusi autoa pääsevät loppukilpailuun.
Finaalin jatkoi yllätyksellisesti kuitenkin ensimmäistä kertaa kuuden auton sijaan peräti seitsemän automallia, sillä kilpailun sääntöjen mukaan äänten mennessä tasan on mukaan otettava myös tasapelitilanteeseen joutuneet autot.
Toisella äänestyskierroksella jokaisella raatilaisella oli käytössään 15 ääntä, jotka sai jakaa haluamallaan tavalla finalistien kesken. Yksi kuudesta ehdokkaasta oli kuitenkin nostettava voittajaksi, ja sille sai antaa enintään kuusi ääntä.
Selvä ykkönen
Tarkastuslaskentojen jälkeen selväksi voittajaksi nousi Skodan uutuusmalli Kamiq. Ero toiseksi jääneeseen Toyota Corollaan nousi lopulta peräti 33 pisteeseen, mitä voi pitää varsin suurena.
Toyotan kanssa lähestulkoon tasapisteisiin päätyivät pronssille yltänyt Mazda 3 sekä neljänneksi sijoittunut Peugeot 208. Kamiqin sisarmalli Scala, Renault Clio sekä Audin täyssähköinen e-tron jäivät verraten pienellä, mutta silti selvällä erolla kärkijoukon taakse.
Pelkkä Kamiqin uutuusarvo ei kuitenkaan äänestyksessä ratkaissut, sillä tärkeimpänä valintaperusteena oli rahalle saatava vastine. Lisäksi tuomarit painottivat arvioissaan ajettavuutta, mukavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä sekä ympäristöystävällisyyttä – muotoiluakaan unohtamatta.
Kamiq tarjoaa Scalan tapaan enemmän tilaa kuin ensinäkemältä ehkä voisi kuvitella. Tästä on kiittäminen pitkää akseliväliä, joka on Kamiqissa yli 2,6 metriä – ja jopa enemmän kuin luokkaa isommassa Karoqissa.
Näin voittajaa kehuttiin
Kamiqin voitto irtosi tuomariston arvioiden perusteella järkevyydellä, tilavuudella, hyvällä ajettavuudella ja yleisellä räiskymättömyydellä. "Lähes kaikkiin keskimääräisen autonkäyttäjän tarpeisiin" vastaavan Kamiqin hinnan ja ominaisuuksien kerrottiin yhdistyvän kiinnostavalla tavalla.
Ilmeisesti myös kaupunkimaasturimainen olemus miellytti tuomaristoa, sillä voittajan kanssa runsaasti samoja rakenteita jakava Skoda Scala löytyy ”vasta” sijalta viisi.
Kilpailun lopputulokset
- Skoda Kamiq (130 pistettä)
- Toyota Corolla (97)
- Mazda 3 (94)
- Peugeot 208 (93)
- Skoda Scala (90)
- Renault Clio (87)
- Audi e-tron (84)
Aiempien vuosien voittajat
- 2019 Ford Focus
- 2018 Seat Ibiza
- 2017 Volvo S90 / V90
- 2016 Opel Astra
- 2015 Volkswagen Passat
Lähde: Auto- ja liikennetoimittajat, Skoda