Jokin näistä kuudesta uutuusautosta tarjoaa suomalaisen ostajan rahoille muita parempaa vastinetta. Voittaja paljastetaan joulukuun puolivälissä.
Vuoden auto Suomessa 2022 -titteliä lähti tänä vuonna tavoittelemaan 27 uutuutta, mutta ensimmäisen kierroksen jälkeen jäljellä on enää kuusi kaikkein kovinta.
Terävimpään kärkeen ei ollut asiaa ilman latausmahdollisuutta, sillä kaikki kuusi finalistia ovat ladattavia ja peräti neljä on täyssähköautoja.
Auto- ja liikennetoimittajat ry kertoo tiedotteessaan uutuuksien valikoiman olleen todella värikäs markkinoiden halvimmasta automallista suuriin edustusautoihin, joiden väliin mahtui edustava joukko pikkuautoista suosittuihin katumaastureihin. Tänä vuonna mukana oli myös ensimmäisenä täysin kiinalaisena automerkkinä Maxus.
Lue myös: Onko Suomen paras auto Euniq, Ioniq vai kenties Enyaq? Yli puolet ehdokkaista täyssähköautoja
Tässä kilpailussa tärkeimpänä ominaisuutena pidetään rahalle saatavaa vastinetta, jonka jokainen tuomari saa määrittää oman näkemyksensä mukaisesti. Sen lisäksi autotoimittajat painottavat erilaisia ominaisuuksia, kuten teknistä edistyksellisyyttä, tiloja, ajo-ominaisuuksia ja turvallisuutta. Ensimmäisellä kierroksella jokainen valitsee kuusi mielestään tärkeintä uutuutta.
Loppukilpailuun jatkavat autot eli tuomariston mielestä Suomen kuusi parasta autoa ovat aakkosjärjestyksessä:
- Hyundai Ioniq 5
- Kia EV6
- Mercedes-Benz C-sarja
- Peugeot 308
- Polestar 2
- Skoda Enyaq
Tänä vuonna hyviä ehdokkaita oli yhdistyksen mukaan niin monta, että pelkkää finaaliin pääsyä voi pitää jo pienenä voittona. Vain parin äänen päähän finaalipaikasta jäivät ehdokaslistan ääripäitä edustavat Dacia Sandero ja Mercedes-Benz EQS sekä vuoden parhaaksi autoksi maailmanlaajuisessa kilpailussa valittu Volkswagen ID.4.
Lopullinen tulos ratkeaa toisella kierroksella annettavien pisteiden perusteelle. Jokaisella tuomariston jäsenellä on käytettävissään 15 pistettä, jotka hän voi jakaa finalistikuusikolle haluamallaan tavalla.
Vuoden auto Suomessa 2022 paljastetaan torstai-iltana 16. joulukuuta.
Lue myös: Korealaisjätti haastaa perinteiset premiumit – Genesis saapuu Eurooppaan kahdella täyssähkömallilla
Lähde: Auto- ja liikennetoimittajat ry