Audin ensimmäinen sähköauto on "kaikkien aikojen paras quattro" – tässä kaikki, mitä e-tronista täytyy tietää

Audi on esitellyt historiansa ensimmäisen sähköauton San Franciscossa varhain aamulla Suomen aikaa. Ensimmäiset asiakastoimitukset tapahtuvat vielä tämän vuoden puolella.

Pääkuvan video

Audi e-tron on saksalainen premium-sähköauto

Audi e-tron on ingolstadtilaisten vastaisku hiljattain esitellylle Mercedes-Benz EQC:lle, mutta luonnollisesti se myös pyrkii viemään markkinaosuutta muutaman vuoden etumatkan saaneelta Tesla Model X:ltä.

Saksalaisvalmistaja pitää e-tronia kaikkien aikojen merkittävimpänä lanseerauksenaan.

Katso alta video e-tronin yksityiskohdista.

Audin paras quattro

Uutukainen rakentuu vartavasten sähköautoille suunnitellulle alustalle, ja myös akusto ja moottorit ovat Audin omaa tuotantoa. 4,9-metrinen e-tron sijoittuu mittojensa perusteella Q5- ja Q7-mallien väliin.

Sähkömoottoreita on kaksi kappaletta, yksi kummallakin akselilla. Niiden yhteisteho on enimmillään 300 kilowattia eli hieman reilut 400 hevosvoimaa, jotka kiihdyttävät e-tronin nollasta sataan 5,7 sekunnissa. Huipputehoa tarjoillaan korkeintaan kahdeksan sekuntia kerrallaan.

Auton quattro-nelivetojärjestelmä on Audin mukaan kehittyneempi kuin missään muussa Audissa.

95 kWh:n akusto tarjoaa WLTP-syklillä mitattuna yli 400 kilometrin toimintamatkan. 150 kW:n pikalatauksella 80 prosentin varaustaso voidaan saavuttaa jopa puolessa tunnissa. Kotioloissa auto latautuu tyhjästä täyteen neljässä ja puolessa tunnissa.

Audi e-tronin Suomi-hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta Saksassa ne lähtevät 80 000 eurosta. Autosta kiinnostuneet suomalaiset voivat varata omansa parin tonnin maksua vastaan.

Audi kertoi San Franciscossa järjestetyssä tilaisuudessa tuovansa markkinoille myös e-tron Sportbackin sekä urheilullisen e-tron GT:n.

Lue myös:

    Uusimmat