Auton akku on yksi niistä asioista, johon moni kiinnittää huomiota vasta siinä vaiheessa, kun on liian myöhäistä. Akusta on kuitenkin syytä pitää hyvää huolta – erityisesti talvikaudella.
Talven tullen auton varustelun tietyt osa-alueet nousevat joka vuosi keskustelunaiheiksi, yleisimpänä talvirenkaiden vaihtotottumukset ja aikataulut.
Suomen talvikeleissä ajavien tulisi kuitenkin antaa erityishuomiota myös auton akulle, sillä ilman pientä apua se voi helposti väsähtää kesken kauden. Kukaan ei halua huomata aamulla töihin lähtiessä, ettei auto inahdakaan.
– Talvella akku kokee tavallista kovempaa kulutusta esimerkiksi penkin- ja lasinlämmittimien vuoksi. Lisäksi kylmä sää vähentää akun varauskykyä. Näistä syistä akulle kannattaa antaa talvikaudella hieman erityishuomiota, sillä muuten varaus voi ajan kanssa laskea niin pieneksi, ettei auto eräänä päivänä enää lähdekään käyntiin, Autoklinikan Valtteri Savolainen selittää tiedotteessa.
LUE MYÖS: Tekniikan Maailman koeajo-Teslaan tuli kolhu – mitä valmistaja yritti salailla korjaamolla?
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin syö akkua
Monelta unohtuu, että myös polttoainekäyttöinen lisälämmitin tyhjentää akkua.
– Polttoainekäyttöisten lisälämmittimien yleistyminen näkyy akkuongelmien määrässä. Harva tulee ajatelleeksi, että polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käytön jälkeen pitäisi ajaa vähintään yhtä kauan kuin lämmitin on ollut päällä, jotta akku ehtii latautua, Autoliiton kenttäpäällikkö Tero Hartikainen totesi pari vuotta sitten.
Hartikainen vinkkasi, että älykäs ylläpitolaturi huolehtii varaustilan säilymisestä ja osaa kertoa, milloin akku on vaihtokunnossa.
Vinkkejä akun talvihoitoon
On suositeltavaa ajaa suurin piirtein kerran viikossa pidempi matka, jolloin akku ehtii varmasti latautua täyteen. Noin tunnin ajo riittää.
Mikäli ajat pääasiassa vain lyhyitä matkoja tai harvoin, voit hankkia ja asennuttaa lohkolämmittimen yhteyteen erillisen ylläpitolaturin. Tällöin akku latautuu myös auton ollessa kiinni lämmitysjohdossa.
Tarkastuta akku säännöllisesti. Tämä on luontevinta tehdä määräaikaishuoltojen yhteydessä, joihin akun testaus usein kuuluukin, mutta tarvittaessa voit testata akun myös muulloin.
Jos ajat sähköautolla, voi kovilla pakkasilla olla autosta riippuen syytä pitää pysäköityä autoa latauksessa mahdollisuuksien mukaan. Jotkin sähköautot lämmittävät akkua, vaikka auto ei olisikaan latauksessa. Tällöin liikkeelle lähtiessä voi tulla ikävänä yllätyksenä, että kantama onkin lyhentynyt pysäköinnin aikana.
Sähköautoilijan on hyvä muistaa myös auton esilämmittäminen latauksen aikana kovilla pakkasilla. Täyttä hönkää puskeva lämmitys ajon aikana nimittäin voi lyhentää yhdellä latauksella ajettavissa olevaa matkaa reilustikin.
LUE MYÖS: "Tämä jippo kannattaa ohittaa" – teetkö sinäkin näin autollesi, kun aamulla on kiire töihin?
Lähde: Autoklinikka, Autoliitto