Täyteen ladattu auton akku kestää jopa 70 pakkasastetta, mutta tyhjä hyytyy helposti – tiedä tämä, jos välttelet ajamista kovilla pakkasilla

Uuden ajan ongelma: Miten päästä autoon, jos avaimesta loppuu patteri 1:32
Uusien autojen hienot avaimettomat järjestelmät voivat takkuilla pakkasella. Kokenut tiepalvelumies Reijo Häkkinen kertoo, miten silloin tulee toimia.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Voiko auton akulle tapahtua jotain, jos autolla ei aja kovien pakkasten aikaan ollenkaan?

Vastaus: Kun lämpötila huitelee –20 asteen alapuolella, kannattaa oikeasti miettiä, onko autolla tosiaan pakko lähteä liikenteeseen. Pitkiä seisontajaksoja kannattaa kuitenkin välttää. 

Nykyaikaisissa autoissa on erittäin paljon sähköisiä varusteita, jotka vaativat akulta paljon – erityisesti olosuhteiden muuttuessa kylmiksi. Jos akku on oireillut jo hyvillä keleillä, on ongelmia varsin todennäköisesti luvassa pakkasten kiristyessä.

Akun keskimääräinen käyttöikä on noin viitisen vuotta eli jos itsellä on vanhempi akku, kannattaa sen uusimista harkita vakavasti. Kokonaisvaltaisesti tarkasteltuna akun uusiminen tulee varmasti edullisemmaksi, jos sen tekee hyvissä ajoin ja silloin kun itselle sopii, eikä vasta pakon edessä kovana pakkasaamuna, kun auto ei enää käynnisty.

Jos uusimista lykkää ja joutuu sitten olosuhteiden muuttuessa haasteellisemmiksi turvautumaan ammattiapuun, on avuntarvitsijoita yleensä muitakin. Tämä näkyy pitkinä jonotusaikoina sekä puhelinpalvelussa että varsinaista apua odotettaessa.

Kovien pakkasjaksojen kohdalla kannattaa vakavasti miettiä, onko autolla välttämätöntä lähteä liikkeelle ollenkaan. Vaikka auto lähtisikin käymään, säästää etätyöpäivän tekemällä itseä, autoa ja ympäristöä. Varsinkin eteläisessä Suomessa kovat pakkasjaksot harvoin kestävät muutamaa päivää pidempään.

Varaustilan ylläpitäminen on tärkeää 

Mikäli autoa on tarve seisottaa käyttämättömänä pidempään, on erityisen tärkeää, että sen akun varaustila olisi seisomaan jätettäessä mahdollisimman korkea. Vajaalla varauksella oleva akku voi vaurioitua pysyvästi muun muassa sulfatoitumisen seurauksena.

Lisäksi on huomionarvoista, että täyteen ladattu akku kestää pakkasta noin –70 astetta, mutta tyhjä akku jäätyy jo muutamassa pakkasasteessa. Ylläpitolataus akkulaturilla kovalle pakkaskaudelle ajoittuvalla seisontakaudella ei välttämättä yksistään ole tae akun varaustilan pitämisestä riittävänä, sillä kylmänä akku ottaa virtaa vastaan varsin huonosti.

Ongelma on helposti selätettävissä asennuttamalla autoon akkulämmitin, joka lämmittää akkua samalla, kun sitä ladataan.

Oikeanlaisesta akkulämmittimestä on apua myös autolla ajettaessa: Uusikaan akku ei kovilla pakkasilla – varsinkaan lyhyillä matkoilla – ehdi latautua riittävästi, koska kylmä akku ottaa erittäin huonosti – jos ollenkaan – laturin tuottamaa virtaa vastaan.

Ongelma korostuu, jos autossa on polttoainetoiminen lisälämmitin, joka käyttää virtaa auton akusta. Lämpö puhalletaan sisälle matkustamoon hyödyntäen auton omaa lämmityslaitteen puhallinta, joka luonnollisesti myös lisää virrankulutusta.

Jos polttoainekäyttöistä lisälämmitintä käytetään toistuvasti ilman, että akku ehtii lämmitysten välissä kunnolla latautumaan, tyhjenee akku vähitellen siihen pisteeseen, ettei auto enää käynnisty.

Ja vaikka auto käynnistyisikin, huonosti latautuneen akun jännite putoaa käynnistyshetkellä matalalle ja aiheuttaa herkästi myös vikakoodeja auton järjestelmään.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat