Lewis Hamiltonin ottaminen toista kertaa varikolle suhteellisen hyvässä asemassa herätti Japanin F1-kisan jälkeen epäilyksiä Mercedeksen tarkoituksellisesta voiton järjestämisestä Valtteri Bottakselle. C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen on aavistuksista täysin eri mieltä.
Hamilton piti yhdellä pysähdyksellä kärkipaikkaa hallussaan lähdössä johtoon ponkaisseen Bottaksen käytyä varikolla jo kahteen otteeseen. Tv-grafiikat näyttivät brittikuskin mediumrenkaiden olleen vielä varsin hyvässä kunnossa, mutta tästä huolimatta Mercedes otti Hamiltonin uudelleen renkaidenvaihtoon.
Tämä nosti Bottaksen jälleen tukevasti kärkipaikalle, mutta pudotti Hamiltonin Ferrarin Sebastian Vettelin taakse kolmanneksi. C Moren F1-selostaja Niki Juusela kysyi lähetyksen jälkeen asiantuntijoilta, heittikö Mercedes tässä oikeasti kaksoisvoiton menemään, jotta Bottas saatiin viimeinkin kisavoittajaksi.
Muun muassa kisainsinöörin tehtävissä F1:ssä toiminut Ossi Oikarinen tyrmää ajatuksen suoralta kädeltä.
– Ei, koska jos tilanne olisi tämä, niin totta kai se olisi tehty, Oikarinen sanoo kaksoisvoiton tavoittelusta.
– Silloinhan olisi jätetty Hamilton ulos ja annettu hänen ajaa, mutta pitää muistaa, millaisia nämä renkaat ovat.
– Sitä ei ole nähty pitkään aikaan, koska tiimit hallitsevat rengaskuluman, mutta siinä vaiheessa, kun pito alkaa renkaista loppua, se ei ole mitään pientä, vaan käy todella nopeasti. Se on iso tiputus, joka siinä tulee, Oikarinen muistuttaa.
Hamilton kyseenalaisti kisan aikana Mercedeksen taktisia valintoja, mutta tunnusti itsekin lopussa, että toiselle stopille oli tultava. Tässä varikkomuuri saa aina arvokasta taustatukea aina Britannian tehtaaltaan asti, jossa auton keräämää tietoa tulkitaan tarkasti.
Mercedes saattoi arvioida, että Vettelin haastaminen kakkospaikasta on helpompaa vaihtamalla alle uudet pehmeät renkaat. Tämä oli lähellä onnistuakin, mutta lopulta Ferrari pystyi kaivamaan lisää tehoa voimayksiköstään kakkossijan säilyttämiseksi.
– Siinä vaiheessa, kun nähdään datasta, että tämä ei tule kestämään loppuun saakka – meiltä uupuu esimerkiksi kuusi seitsemän kierrosta, ja jos vauhti tippuu siinä vaiheessa kolme neljä sekuntia per kierros, niin eihän siinä ole mitään järkeä silloin jäädä radalle.
– Silloin Hamilton olisi ollut liian helppo maalitaulu Vettelille. Data menee suoraan tehtaalle ja sieltä tulee palaute, että rengasrasitus on liian suurta, ei voida ajaa, Oikarinen kertoo.