Konstit ovat monet, kun SM-liiga-seurat yrittävät kompensoida koronapandemian vuoksi menetettyjä lippu- ja oheismyyntitulojaan. Erilaisista tempauksista saatavat tuotot eivät kuitenkaan riitä lähimainkaan paikkaamaan menetyksiä.
Lappeenrannan SaiPa esitteli kenties kauden erikoisimman varainkeruukeinon joulukuussa, kun metalliyhtye Stam1nan laulusolisti Antti Hyyrynen huusi katsomossa ennalta ostettuja viestejä SaiPa–KalPa-ottelun pelikatkoilla. Kymmenen euron hintaan Hyyrynen kailotti katsomossa mitä erilaisimpia sanomia.
SaiPa julkaisi Twitter-tilillään videon Hyyrysestä lämmittelemässä ääntään ottelun huutourakkaa varten. Voit katsoa videon alta tai tästä linkistä.
Juttu jatkuu upotuksen jälkeen.
SaiPan viestintä- ja markkinointijohtaja Jussi Viljakainen sanoo tempauksen onnistuneen hyvin. Hyyrysen huudettavaksi tuli parisataa huutoa, eli tempaus tuotti seuralle pari tuhatta euroa.
– Taloudellista kulmaa tärkeämpi oli se, että keksittiin jotain erikoista, joka kiinnitti huomiota. Se oli ihan hauska tempaus.
LUE MYÖS: Tapparan ja HIFK:n johtajat helpottuneita merkittävästä tukipotista – "Tilanteemme on lyhyellä tähtäimellä hallinnassa"
Samassa ottelussa SaiPa tarjosi Youtubessa maksullisen mahdollisuuden seurata joukkueen elämää ottelun ajan pukukoppikameran kautta.
– Kun ei päässyt halliin, pääsi tosi lähelle joukkuetta. Siitä tuli tosi paljon kiitosta, Viljakainen sanoo.
Pahvihahmoja katsomoon
SM-liiga-seurat ovat keksineet kilvan erilaisia varainkeruukampanjoita koronakurimuksen keskellä. Taloudellist hyödyt ovat kuitenkin jääneet verrattain pieniksi.
Seurat ovat myyneet virtuaalisia ottelulippuja, kaupanneet pelaajien käyttämiä pelipaitoja, ja rahaa vastaan on saanut myös nimensä kirjoitettuna vaihtoaitioiden plekseihin.
Ässien tukikampanjassa ikuistetaan tukea antaneiden nimet Isomäen jäähallin käytävälle tuleviksi vuosiksi muistuttamaan yhteisestä ponnistuksesta.
SaiPa on ollut myös varsin aktiivinen varainkeruukampanjoissaan. Välihuutojen ja koppikameran lisäksi kaupan on ollut muun muassa yhteisölippuja ja viimeisimpänä varainkeruuideana SaiPa ryhtyi vuoden alussa myymään katsomoon tuotavia pahvisia ihmisfiguureja, joihin ostajat voivat halutessaan liittää oman tai SaiPan pelaajan kasvokuvan. Myöhemmin figuurit luovutetaan ostajille.
LUE MYÖS: Kolme SM-liigaseuraa puuttui tukilistalta: Oulun Kärpissä toivotaan muutosta – "Muuten meillä ei ole siellä paljon haettavaa"
Viljakaisen mukaan figuureja myytiin vajaa 300, mikä tarkoittaa seuralle noin 10 000 euron pottia.
– Se on hyvä määrä. Ihan tyytyväisiä ollaan.
Ideat tempauksiin syntyvät SaiPan toimistoväen yhteisenä pohdintana. Myös SaiPa-yhteisöltä on tullut seuralle sähköpostilla ideoita, kun joku kannattajista on keksinyt tai nähnyt muualla käytetyn toimivan idean.
– Kun pelataan tyhjille katsomoille, pitää haalia pieniä puroja, joilla paikataan menetyksiä. Ihan hyvin on keksitty tempauksia, mutta en tiedä pystyykö niitä loputtomasti keksimään.
Kuopion pahvihahmot
Pahvifiguurit toi ensimmäisenä SM-liigaan Kouvolan KooKoo. SaiPan lisäksi idean ovat ottaneet käyttöön ainakin Ässät ja KalPa.
KalPan toimitusjohtaja Toni Saksman sanoo seuran myyneen noin 250 pahvihahmoa otteluihinsa.
– Itselleni se oli positiivinen yllätys. Ajoitus oli haastava pyhien aikaan uudenvuoden ympärillä. Katotaan ensi viikon alussa, mikä on Pohjois-Savon tilanne eteepäin. Mikäli rajoitukset jatkuvat, otetaan ehkä toinen kierros.
Saksman kertoo KalPan kehittelevän ideoita itse, mutta myös muiden seurojen tekemisiä seurataan tarkasti. Tiedot eri kampanjoista liikkuvat SM-lligan viikottaisissa johtoryhmän kokouksissa.
– Nähdään, mitä muualla on keksitty ja mitkä ovat toimineet mahdollisesti muualla suomessa.
Vaikka jäällä joukkueet kamppailevat kovaa vastakkain, on toimiston puolella yhteistyössä voimaa.
– Seurataan, mitä muut tekevät ja voidaan kysyä, miten on toiminut. Emme näissä asioissa kilpaile toistemme kanssa.
KalPalle pientä apua yleisötilaisuuksien kiellon aikana on tuonut Kuopion jäähallin ravintola, josta on näkyvyys myös jäälle. Vaikka yleisötilaisuudet on kielletty, eikä katsomoon voi ottaa ihmisiä, saa ravintolatoiminta jatkua muiden ravintoloiden tapaan.
KalPa on myynyt ilman yleisöä pelattuihin otteluihin illalliskortteja noin 50 ravintola-asiakkaalle. Saksmanin mukaan ravintolapaikoille on ollut kysyntää.
– Kun tulot ovat muuten lähellä nollaa, se auttaa, että pieni määrä saadaan sille puolelle. Meillä on uudet tilat, saadaan edes vähän niitä hyödynnettyä. Sillä on iso merkitys. Etenkin, jos katkos jää pitkäaikaiseksi. Pelejä on kuitenkin paljon jäljellä.
Suurempaa tukea kaivataan
SM-liiga-seuroista toistaiseksi näyttävimmän kampanjan laittoi pystyyn Pelicans, joka ryhtyi myymään otteluihinsa president VIP -nimellä kutsumaansa pakettia. Pakettiin kuuluu neljä istumapaikkaa Lahden jäähallin muuten tyhjän katsomon paraatipaikoilta. Paketti sisältää myös kuljetuksen, saunatilojen käytön, virokkeet sekä ruokailut hovimestareineen. Koko paketin hinta on 10 000 euroa.
Vaikka ideat ovat olleet hyviä ja toimivia, jää niistä saatava rahallinen hyöty varsin maltilliseksi. Viljakainen kertoo, että SaiPa on järjestämillään varainkeruutempauksilla pystynyt paikkaamaan parin tyhjille katsomoille pelatun pelin menetettyjä lipputuloja, kun verrokkina käytetään alkukauden katsomorajoitusten aikaan pelattuja pelejä.
Saksmanin mukaan KalPan poikkeuskampanjoiden tuotot eivät kata edes yhden normaaliottelun tuottoa.
– Mutta paljon tulee yhteydenottoja, että kuinka voi elää ajassa mukana ja tukea. Se tuen määrä lämmittää, ja tässä on kanava, miten voi tukea.
Paluu edes syksyn tilanteeseen, jolloin katsomoihin pystyi ottamaan noin puolet hallin yleisökapasiteesti olisi seuroille merkittävä helpotus.
– Puhutaan kymmenien tuhansien eurojen erosta peliä kohden. Jos on 20 peliä jäljellä, siitä on helppo laskea, että puhutaan puolen miljoonan–miljoonan välillä olevasta summasta, Saksman sanoo.
SM-liiga-seurojen kärsimien tappioiden kattamiseen tarvittaisiin Saksmanin mukaan valtiovallan apua.
– Tappioiden jollain lailla järkevä kompensointi kääntyy valtion puolelle ja tukielementteihin, mistä sitten on mahdollisuus kuitata siinä mittakaavassa, mikä olisi tarpeelista.
Haastattelua seuraavana päivänä torstaina julkistettiin päätökset SM-liiga-seurojen kustannustukihakemuksiin. Tukea hakeneille 11 seuralle myönnettiin yhteensä noin 2,5 miljoonaa euroa kustannustukea.
KalPalle tukea myönnettiin noin 161 000 euroa ja SaiPalle noin 216 000 euroa. Kaikki seurojen tukisummat löydät täältä.
SaiPan Viljakaisen mukaan seurassa jatketaan uusien ideoiden kehittelyä pienten rahapurojen saamiseksi.
– Ei ole nyt juuri (ässiä) hihassa, mutta kyllä se lamppu aina välillä syttyy, ei sille minkään mahda. Sopivalla hetkellä se välähtää, Viljakainen sanoo.