Peltipoliiseista saa aiempaa herkemmin ylinopeussakkoja. Sen sijaan huomautuksia lähetetään aiempaa harvemmalle lievää ylinopeutta ajaneelle.
Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein kertoo, että sakkojen ja huomautusten kokonaismäärä ei kasva kovin paljoa. Sakkojen osuus kokonaismäärästä kasvaa noin 42 prosentista noin 70 prosenttiin, mikä merkitsee sakkojen määrän lisääntymistä noin puolella. Kappalemäärissä sakkojen lisäys on yli 100 000 sakkoa vuodessa.
Sakkojen osuuden lisääminen onnistuu siksi, että toiminnassa olevien valvontakameroiden määrää lisätään, mutta kaikki välähdykset eivät enää johda toimiin. Aiemmin poliisi lähetti jokaisesta tapauksesta joko huomautuksen tai sakon.
Nykyisin poliisi keskittyy sakkorajan ylittäviin nopeuksiin. Jos ylinopeutta on vain kolme-neljä kilometriä tunnissa, kirjallista huomautusta ei välttämättä lähetetä.
– Kameran välähdys on se huomautus. Se on merkki autoilijalle, että sinä ajoit ylinopeutta, Pasterstein sanoo.
Toiminnassa olevien kameroiden lisäämisen johdosta välähdyksiä on aiempaan verrattuna päivittäin jopa tuhat enemmän kuin ennen.
Lisää turvallisuutta järkevämmin
Huomautusten vähentäminen on Pastersteinin mukaan järkevää.
– Heräsi kysymys sekä yleisön puolelta että poliisin sisällä, onko järkevää lähettää satoja tuhansia huomautuksia vuodessa.
Pastersteinin mukaan kirjallisten huomautusten vaikutuksista ajokäyttäytymiseen ei myöskään ole tuoretta tutkimustietoa. Automaattivalvonnassa mielekkäänä keinona liikenneturvallisuuden lisäämiseen hän pitääkin suurempiin ylinopeuksiin puuttumista.
Pasterstein kertoo, että hänen johtamalleen liikenneturvallisuuskeskukselle on asetettu tavoitteeksi 580 000 käsiteltyä tapausta tämän vuoden aikana. Siitä sakkojen osuuden on määrä olla 70 prosenttia, ja se tarkoittaa, että vuoden aikana lähetetään noin 400 000 sakkoa.