Jurvalainen huonekaluvalmistaja on luvannut auttaa niitä asiakkaita, jotka ovat ostaneet sen tuotteita Anttilan verkkokaupasta, eivätkä saa rahojaan takaisin.
Hakola Huonekalu Oy tiedotti avustaan välittömästi konkurssitiedon saatuaan. Hakola Huonekalun toimitusjohtaja Jari Hakolan mukaan tilanne on sekava, sillä Anttilan verkkokaupasta tuotteet ostaneet eivät ole saaneet selvää vastausta siitä, mitä seuraavaksi tapahtuu.
– Me ymmärrämme, että tämä on meidän asiakkaillemme ihan karsea tilanne. He uutisista lukevat konkurssista, ja ovat juuri tehneet ison hankinnan, kahden tai kolmen tuhannen euron sohvan. Ajattelimme, että meidän täytyy jotenkin reagoida, Hakola kertoo.
Asiakkaat ovatkin lähettäneet tiedusteluja sähköpostilla, sosiaalisessa mediassa ja soittaneet yritykseen.
Hakola kertoo, että he toimittavat jo tilatut huonekalut mahdollisimman edullisesti niille ihmisille, jotka ovat tuotteen tilanneet Anttilan verkkokaupasta, mutta eivät saa rahojaan tai tuotetta Anttilan kautta.
– Ensin täytyy kuitenkin tämän Anttilan osuuden selkiytyä, että mitä niille rahoille tapahtuu. Saavatko asiakkaat rahat vai sohvan, vai saavatko kumpaakaan, Hakola kertoo.
– Eiköhän se raha jää konkurssipesälle. Pahimmassa tapauksessa ne rahat jäävät sinne. Onhan tietysti erilaisia maksutapoja, rahojen takaisin saaminen riippuu siitä. Luottokorttiyhtiö voi ottaa vastuun osasta summasta, ja he sitten tappelevat Anttilan konkurssipesän kanssa.
Kesäkuun saatavat jäävät saamatta
Selvää on, että Hakola Huonekalu ei saa tehdyistä tilauksista rahaa. Hakola kertoo, että Anttilalla on aina ollut pitkä, yli kuukauden mittainen maksuaika heille.
Sen vuoksi Hakola Huonekalun kesäkuussa tekemien Anttilan tilausten saatavat jäävät todennäköisesti saamatta.
– Paitsi jos konkurssipesään jää rahaa, niitä jaetaan meille. Yleensä ne menevät veroihin ja pankille, niille jotka osaavat huolehtia etunsa paremmin kuin me. Me ja kuluttajat ollaan tässä häntäpäässä, Hakola toteaa.
Kesäkuulta saatavia jää muutamia kymmeniä tuhansia. Hakolan mukaan takaisku ei horjuta yritystä, vaikka se kirpaiseekin.
Asiat voisivat kuitenkin olla vielä huonommin.
– Meillä kävi siten hyvä tuuri täsä ajoituksessa, että jos tämä konkurssi olisi tullut viikkoa myöhemmin, olisivat saatavamme olleet 100 000 euroa suuremmat. On tosi ikävää, nyt kärsimään joutuvatkin sohvamme ostaneet asiakkaat.
Alennus sai villitsi ostamaan tuotteita
Kaikkien ajoitus ei kuitenkaan ollut kunnossa: Anttila myi verkkokaupassaan Hakolan huonekaluja 40 prosentin alennuksella viikkoa ennen konkurssia.
Toimitusjohtaja Hakola kuvailee tarjousta rajuksi, koska heidän tuotteensa eivät ole yleensä noin suuressa tarjouksessa.
– Ei näissä (huonekaluissa) ole sellaisia alennusvaroja. Nyt sitten moni tarttui tilaisuuteen. He ovat aiemmin miettineet, että tekisi mieli ostaa Hakolan sohva, mutta ovat ajatelleet sen olevan aika kallis. Nyt, kun 3000 euron sohva on ollut 1600 euroa, on moni tarttunut tarjoukseen.
Anttila on ollut Hakolan Huonekalun tärkein yksittäinen jälleenmyyjä.
– Anttila on Hakolan ensimmäinen merkittävä asiakas, ja siitä lähtien on tehty hyvää yhteistyötä koko Hakolan Huonekalun hisorian ajan. Yhteinen myynti on noussut merkittävästi, ja tämä vuosi on mennyt hyvin, Hakola kertoo.
– Tämä oli erittäin suuri yllätys vaikka tiesimme Kodin1:n vaikeuksista. Kyllä tämä on meille menetys.
Aiheesta kertoi ensimmäisenä Vantaan Sanomat.