Perinteikäs rata pitää paikkansa F1-kalenterissa – kohuttu kisasiirto ei toteudu

F1 on solmimassa pitkää jatkosopimusta Interlagosin radalla ajettavasta Brasilian GP:stä, kertoo Sao Paulon pormestari Bruno Covas. Brasilian GP on ajettu Interlagosissa vuosina 1972–1977, 1979–1980 ja 1990–2019.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Turkin GP suorana 13.-15.11.
Pe: harjoitukset klo 9.55 ja 13.55.
La: harjoitukset klo 10.55, aika-ajot klo 13.55, ennakkotunnelmat klo 13.00
Su: Turkin GP klo 12.05, ennakkotunnelmat klo 11.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Sopimuksen yksityiskohdat on saatu viilattua kuntoon, ja se on määrä allekirjoittaa tulevina päivinä.

– Interlagosissa ajetaan F1-osakilpailu marraskuussa 2021. Sopimus on viisivuotinen, ja se on mahdollista uusia toisiksi viideksi vuodeksi, Covas sanoi torstaina järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.

F1 julkaisi 23 osakilpailusta koostuvan kisakalenterinsa kaudelle 2021 tiistaina, ja Brasilian GP oli merkattu siihen 21. osakilpailuksi 12.–14. marraskuuta, mutta vain sillä ehdolla, että osapuolet saavat allekirjoitetuksi uuden sopimuksen.

Nyt näin on siis käymässä.

Nykyinen sopimus osapuolten välillä umpeutuu tämän vuoden lopussa. Uusi sopimus on sikäli erilainen kuin nykyinen, että kilpailun promoottori vaihtuu ja vastedes myös brasilialaiset kisajärjestäjät joutuvat maksamaan F1:lle kilpailun järjestämisestä.

Kun Liberty Media osti F1-sarjan nelisen vuotta sitten, heille valkeni hyvin nopeasti, ettei Sao Paulon -kisajärjestäjien tarvinnut maksaa sopimuskauden viimeisistä kisoista euroakaan. Ehdot oli neuvoteltu tällaisiksi Bernie Ecclestonen kanssa. Muun muassa tämä poikkeuslupa hiersi Liberty Median ja Brasilian GP:n entisen promoottorin välejä.

Viimeisin, vuosi sitten ajettu Brasilian GP tuotti Sao Paulon kaupungille reilut 20 miljoonaa dollaria ja tarjosi paikallisesti 8 500 työpaikkaa. Paikallinen media kertoi viime vuonna, että Sao Paulo olisi valmis maksamaan järjestelyoikeuksista noin 20 miljoonaa dollaria vuosittain. 

Vuoden 2020 Brasilian GP peruttiin koronatilanteen vuoksi, ja pitkin tätä vuotta on ollut esillä vaihtoehto kilpailun siirtämisestä Rio de Janeiroon. Tämä suunnitelma on herättänyt voimakasta vastustusta erityisesti ympäristösyiden vuoksi.

Merkittävin ongelma Riossa on ollut se, ettei siellä ajettavalle kilpailulle ole olemassa näyttämöä, mitat täyttävää kilparataa. Paikka, johon rata suunniteltiin rakennettavan, on Rion kaupungin viimeinen jäljellä oleva sademetsäalue, ja sen koskemattomuutta nousi puolustamaan äänekäs kansanliike.

Myös esimerkiksi Lewis Hamilton on vastustanut sademetsän kaatamista F1-radan alta. 

– Henkilökohtainen mielipiteeni on, että maailma ei tarvitse uutta rataa. On olemassa useita hienoja ratoja, ja Interlagos on rata, jota rakastan, Hamilton sanoi.

Lue myös:

    Uusimmat